Wat kan ik doen als de buurman geluidsoverlast veroorzaakt?

Sinds enkele weken heb ik meerdere keren per week geluidsoverlast van de buren. Het gaat om luide muziek (met veel "bass"). Heel irritant. Ik heb hem twee keer op aangesproken, twee keer een brief in de bus gedaan, maar het helpt niet. Volgens hem staat zijn muziek "niet zo hard". Maar als je buiten door de straat loopt hoor je de muziek al. Ik begin er behoorlijk veel irritatie van te krijgen, en ook soort van stress.
Ik heb twee maal de politie gebeld (0900 nummer) en verder niets van ze gehoord, dus ik weet ook niet of ze wel of niet gekomen zijn.

Mijn vraag is, wat kan ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als het om "overlast" gaat zijn dingen als tijdstip en hoe luid belangrijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gaat het om een huurwoning of een koopwoning. Bij huur eerst woningbouwvereniging. Woon jij er net of wonen zij er net? Maar eerst communiceren met je buren en inderdaad andere buren als die ook last hebben
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klacht neerleggen bij de politie en afsprekendat als het probleem zich nogmaals voordoet, ze langskomen met een DeciBell meter om het geluidsoverlast vast te stellen. Alles zal afhangen van de DB waarde.

Antwoorden (2)

Hebben de andere buren er ook last van? Vraag het hen eens.
Dan kunnen jullie nog een keer gezamenlijk proberen een gesprek met de buurman aan te gaan.
Je zou ook kunnen proberen het geluid op te nemen, zodat je bewijslast hebt.
Mocht dat alles niet helpen schakel dan de wijkagent of buurtbemiddelaar in. Al met al is dit een lastige kwestie. Wat de één geluidsoverlast vindt, vindt de ander een normaal geluid. Probeer je niet te veel van het geluid aan te trekken want dan lijkt het steeds erger te worden.
3 jaar geleden
"Wat moet ik doen bij burenoverlast?
Als uw buren voor overlast zorgen, zoals geluidsoverlast, overleg dan eerst samen om tot een oplossing te komen. Levert een gesprek niets op, dan kunt u de hulp van anderen inroepen.

Hulp bij geluidsoverlast buren
Bij geluidsoverlast van uw buren kunt u de hulp inroepen van de politie, een buurtbemiddelaar of een mediator (een conflictbemiddelaar).

Soms heeft de geluidsoverlast een technische oorzaak. Als u in een huurwoning woont, kunt u de verhuurder vragen om maatregelen te nemen. Deze kan bijvoorbeeld muren of vloeren beter isoleren.

Burenoverlast door te veel bewoners
Als er veel bewoners in 1 huis wonen, kan dit burenoverlast geven. In dat geval kunt u contact opnemen met uw gemeente. Het aantal bewoners kan namelijk in strijd zijn met de regels van de gemeente, zoals:

de leefmilieuverordening die ongewenst gebruik van panden tegengaat;
het bestemmingsplan waarin staat wat er met bijvoorbeeld gebouwen mag gebeuren in een gemeente;
de huisvestingsverordening, waarin richtlijnen staan voor het aantal bewoners in verhouding tot de woninggrootte. Dit geldt alleen voor woningen waarvoor een huisvestingsvergunning nodig is."

Eigenlijk zijn er geen echte oplossingen. De rechter kan iets doen bij "onrechtmatige" overlast maar het is niet vlug onrechtmatig

Het valt een beetje in dezelfde categorie als op een mooie zomerdag de hele buurt in een vette walm zetten, ook bekend onder de naam barbecuën. Dat mag ook "gewoon" ook al is het hinderlijk.
Toegevoegd op 04 juni 2020 16:10: bron
Computoon