Mag je bij een psycholoog onder behandeling blijven als de zorgverzekering het niet meer vergoedt?

Momenteel heb ik een aantal gesprekken met een psychologe, die vergoed worden door de zorgverzekeraar. Dit aantal gesprekken is alleen heel beperkt en ik heb het gevoel dat ik eigenlijk meer gesprekken nodig heb. Ik dacht die dus dan zelf gewoon te betalen. Nu zei een bekende van zijn therapeut gehoord te hebben dat je na die vergoedde sessies niet bij dezelfde psycholoog mag blijven, ook niet als je het zelf betaalt. Klopt het dat dat wettelijk zo bepaald is? Ik vind dat erg vreemd. Nu zou ik dan als ik meer hulp nodig heb weer helemaal opnieuw moeten beginnen bij een andere psychologe.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Je zult met je psycholoog moeten overleggen wat er mogelijk is (en wat het kost!!) Er zijn allerlei afspraken tussen ggz-instellingen en zorgverzekeringen en ook tussen vrijgevestigde psychologen en zorgverzekeringen. Afspraken over tarieven, over het aantal patiënten, over de maximale wachtlijsten en dus ook over de mogelijkheid om mensen wel of niet vaker te laten komen dan 'volgens de diagnose noodzakelijk'.

Wat in jouw geval wel of niet kan en mag is dus afhankelijk van je behandelaar, maar mogelijk ook van het soort klachten waar je nog mee kampt. Ziet de psycholoog ook de ernst en noodzaak en urgentie van je vervolgbehandelingen, dan is mogelijk een andere/uitgebreidere diagnose beter, waardoor je net in een ander vakje wordt geplaatst en er ineens van alles mag - en wellicht ook wordt vergoed - dan anders niet zou kunnen.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Bizar... De psycholoog staat zo bijna buitenspel. Maar wel de werkelijkheid, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor je heldere uitleg @Inekez1!