Mijn buren hebben last van mijn gepraat in de nacht wat kan ik er aan doen?

Er zijn soms nachten dat ik niet kan slapen,
en tv kijken en gamen ga ik me best eenzaam voelen.
Dan ga ik op skype en praat in de nacht met andere personen die wakker zijn.

Ik woon al 8 jaar op mezelf, zit nu in de 2de woning voor 2 jaar en 4 maanden.
omdat vorige mij ook begon uit te schelden en te treiteren.
En ik ben zo dom eerlijk geweest, dat ik dat ook aan mij nieuwe buren vertel.
( En nu beginnen deze buren te klagen, en ik negeer ze maar ze hebben contact met verhuurder gezocht. )

En de vorige bewoner van deze woning,
heeft met die mensen ook 3 keer bemiddeling gehad.
Die klaagde over haar kind, en de katten en vriend die laat thuis kwam.
( ik had met de vorige bewoner gepraat. )

En Ik zet geen harde muziek aan,
ga niet verbouwen of boren in de nacht,
stofzuigen doe ik zeker niet in de nacht.
( ik praat met mensen op skype en doe dat al 14 jaar )

Ik heb een vorm van autisme, en ook een Niet-24-uurs-slaap-waakritme./
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Niet-24-uurs-slaap-waakritme )

Ik praat op de begane grond.
en ik heb op mijn eerste verdieping een microfoon gezet,
Om te luisteren of ik mezelf terug hoor. ( en het is nog best stil. )
( zelfs overdag getest en beneden 70 dB aan met tv, meet ik boven tussen 25 of 30 dB )

is praten overlast?, en bij hoeveel dB is het wettelijk overlast.
of woon ik langs overgevoelige personen.
( hoe kan ik mezelf verdedigen dat ik nog wat leef genot heb. )

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het verder stil is in huis, kunnen geluiden heel luid lijken. En dan kan jouw stemgeluid toch doordringen tot het huis van je buren. De overheid heeft wel grenzen gesteld aan het aantal decibel, waar het gaat om geluidshinder. Maar deze zijn er niet voor stemgeluid op conversatietoon. Wat daarbij wel opvalt is dat het aantal decibel (de grens waarboven het geluidshinder door verkeer is) in de nacht 10 decibel lager ligt dan overdag. Voor een gesprek is het gemiddelde geluidsniveau ongeveer 60 decibel. Een gefluisterd gesprek is 30 decibel. Nu is gefluisterd skypen niet te doen. Maar je kunt misschien wel je iets minder luid praten, waardoor het aantal decibel omlaag gaat.

Bronnen:
https://nsg.nl/nl/geluids_is_te_meten_maar...

Geluidsoverlast kun je op 2 manieren bestrijden: 1) de bron stiller maken 2) met geluidsisolatie 1) niet meer praten in de nacht is natuurlijk de meest effectieve oplossing, Je kunt b.v. gaan chatten via tekst ? Maar dat lijkt me niet het pad dat je wil of kan bewandelen. Dus zul je voor de 2e optie moeten gaan. 2) is er niet een klein kamertje waar wat je goed kunt isoleren en waar je dan kunt skypen ? En anders een goed gesprek met je buren. Leg uit waaróm je 's nachts gaat skypen en probeer afspraken te maken waarbij je beiden wat toegeeft en in het midden uit kunt komen op een punt waar je samen mee kunt leven. EN HOE JE DAN OOK AAN DIE AFSPRAKEN. Hoe moeilijk ook,óók wanneer de buren zich een keertje zelf niet aan die afspraken houden. Dat voelt niet eerlijk, maar het voorkomt dat er (weer) meer onenigheid ontstaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100