Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen solidariteit en cohesie?

Ik weet dat deze begrippen heel dicht bij elkaar liggen, maar ik zou een duidelijke uitleg nodig hebben over waar het verschil juist zit.
In mijn cursus Sociologie staat het volgende: 'Solidariteit verwijst naar wat een groep, een organisatie, een samenleving samenhoudt, solide maakt, een identiteit geeft. zonder solidariteit kan een samenlevingsverband niet bestaan: ze mist dan het bindmiddel, het cement voor de nodige sociale cohesie.'
Maar ik vind dat het verschil hier niet zo duidelijk wordt weergegeven. Voorbeelden van beide zouden misschien wel kunnen helpen.

4 jaar geleden
4.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Cohesie wordt naar mijn mening in deze zin bedoeld als samenhang

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Cohesie betekent letterlijk samenhang. Het begrip komt als zodanig voor in de natuurkunde, de taalkunde en de sociologie.
Sociale cohesie duidt op de samenhang in een maatschappij. Naast onderzoek naar sociale ongelijkheid en identiteit is de vraag hoe samenlevingen bij elkaar blijven een van de kernvragen in de sociologie. Er zijn vele antwoorden gegeven op de vraag wat een samenleving bij elkaar houdt. Deze antwoorden zijn samen te vatten als wederzijdse afhankelijkheid (of eigenbelang), dwang (of macht) en gedeelde waarden en normen. Omdat mensen weliswaar niet gelijk, maar wel gelijkwaardig aan elkaar zijn, kan sociale cohesie versterkt worden door het besef dat dualisme een legitiem maatschappelijk gegeven is.
Solidariteit is een bewustzijnsbegrip.
Solidariteit is het bewustzijn dat alhoewel individuen verschillende taken, interesses en waarden hebben, de orde en samenhang van de maatschappij afhangt van het elkaar kunnen vertrouwen voor het uitvoeren van die specifieke taken. Dit houdt in dat individuen inzien dat het verdedigen of het verder helpen van andermans belangen uiteindelijk in het belang van het individu zelf is. Het kan daarmee bijdragen aan de SOCIALE COHESIE.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding