Waarom begint bij sommige kalenders de week op zondag en bij anderen op maandag?

Heb twee kalenders gekregen van verschillende Nederlandse bedrijven en vroeg mij af mag dit?

4 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Hey Emile,

Goeie vraag!

Als eerste dag van de week geldt in de joodse en christelijke kalender oorspronkelijk de zondag, in België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag. De zondag als de eerste dag van de week komt overeen met het bijbelse scheppingsverhaal, dat verhaalt dat God in zes dagen de wereld schiep en uitrustte op de zevende dag, de sjabbat of zaterdag. In de meeste landen geldt zondag als eerste dag van de week, en voor de islamitische kalenders de zaterdag als eerste dag van de week. In agenda's staan vaak om praktische redenen de zaterdag en zondag samen aan het einde van een week. In het woordenboek van de Académie française gold in 1878 de zondag nog als eerste dag. In de volgende editie, van 1932, was het de laatste.

Hopelijk helpt dit!