Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

tattoo shop vraagt document nummer is dat correct?

ik moest voordat ze begonnen eerst mijn document nummer van ID kaart noteren. in mijn enthousiasme heb ik dat gedaan maar thuis aangekomen dacht ik is dat wel nodig geweest?

4 jaar geleden
6.3K
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Bij een controle kan dan worden aangetoond dat jij voldeed aan de regels van 18 of 16+
Met het documentnummer kan niemand iets behalve iemand die bevoegd is om in de database van dergelijke documenten te kijken. Er is geen copy gemaakt, geen bsn genoteerd. Ooit wel eens een pakketje opgehaald bij PostNL. Daar scannen ze je rijbewijs en zonder ID krijg je het niet mee. Geen idee wat er met die scan genoteerd wordt...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat was niet nodig. Sterker nog, ze mogen het niet.
Ze moeten wellicht verifieren dat je ouder bent dan 18 en ze mogen vragen om je ID-kaart te tonen, maar ze mogen hier geen gegevens van noteren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer
------------------------
Aanvullende info:
https://privacyzeker.nl/2018/11/28/mag-een-hotel-een-kopie-van-je-identiteitsbewijs-maken/

De Consumentenbond krijgt veel vragen over veilige omgang met identiteitsbewijzen. Er zijn namelijk organisaties die wel een kopie mogen maken van je identiteitsbewijs, maar lang niet alle organisaties. De Consumentenbond maakte daarom het onderstaande overzicht.

Welke personen en instanties mogen wettelijk gezien geen kopie maken maar eventueel wel inzage vragen?

* Particulieren: mogen om identiteitsbewijs vragen, maar geen kopie maken.
* Winkels: mogen je hooguit vragen om het te tonen.
* Hotels: mogen alleen enkele gegevens noteren.
* Zorgverleners: mogen alleen gegevens noteren, inclusief BSN.

De volgende instanties mogen wel een kopie maken:
* Telecomaanbieders: zonder BSN-nummer en pasfoto.
* Autoverhuurders: zonder BSN-nummer. Je hoeft je foto niet af te schermen, je moet dan wel uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven voor het kopiëren of scannen van uw foto.
* Kamerverhuurders/makelaars: maar niet bij inschrijving en/of bezichtiging.
* Werkgevers: volledige kopie.
* Uitzendbureaus: mogen volledige kopie vragen, maar pas als je in dienst treedt.
* Bank, verzekeraar en notaris: volledige kopie.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 01 oktober 2019 18:32: tekst
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding