waarom vinden er in nederland bijna geen car jackings plaats?

ook in het verleden niet. hoe kan dat?

4 jaar geleden
4.1K
LeonardN
4 jaar geleden
"waarom vinden er in nederland bijna geen car jackings plaats?" Respectloze uitspraak naar de mensen toe in Nederland waarbij dit wel gebeurd is.

Antwoorden (1)

1. Er zijn sowieso weinig geweldsmisdrijven in Nederland.
2. Het grootste probleem met autodiefstal in Nederland/Europa is het weer kunnen doorverkopen van de auto (geheel of in onderdelen). Door de effectieve kentekenregistratie is dat werk voor specialisten - die weinig zin hebben in de publieke aandacht die een carjacking geeft en liever in stilte auto's stelen.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 Dat is niet waar wat je zegt! Er zijn heel veel geweldsmisdrijven in nederland. Heel erg veel. Bedreigingen, mishandelingen, overvallen etc. Dat is dagelijkse kost in elke stad in nederland en ook in dorpen.
LeonardN
4 jaar geleden
@popeye Kan je wat getallen geven?
En die dan vergelijken met getallen in landen waar carjacking vaak voorkomt?
popeye
4 jaar geleden
@leonardN Elke dag is er in mijn stad in gelderland wel een geweldmisdrijf. Er word ook niet eens altijd aangifte voor gedaan. Dus de getallen is moeilijk te meten. New york kun je niet vergelijken met rio de Janeiro. Rio de Janeiro kun je weer niet vergelijken met bijvoorbeeld iraq. Maar om te zeggen dat er in nederland weinig geweldmisdrijven zijn, is een hele erge fouten redenering en ik vind dat respectloos naar de slachtoffers toe. sommige durven niet eens aangite te doen.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye. Objectief is het aantal geweldmisdrijven in Nederland laag. Het beste zie je dat aan het aantal moorden - een misdrijf waarvan (vrijwel) altijd aangifte wordt gedaan. Het totaal aantal moorden in Nederland in 2018 was iets meer dan 100; 2017 was een 'topjaar' met 159 moorden. Dat is minder dan 1 moord per 100.000 inwoners. Vergelijk dat met deze statistieken: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_murder_rate
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_cities_by_crime_rate
(vaak meer dan 10 moorden per 100.000 inwoners, St. Louis 66; Detroit en New Orléans 39).
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 ik heb het niet over een levensdelict,carjacking is geen levensdelict. we hebben het over geweldsmisdrijven en niet over moorden. overvallen,bedreigingen,afpersingen,mishandelingen etc etc. dat is dagelijkse kost in elke stad in nederland. alleen denken nederlanders nog steeds van ag dat gebeurt hier in ons landje bijna nooit
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, moord is het ultieme geweldsmisdrijven, en het lage aantal moorden is een maat voor het feit dat alle soorten geweldsmisdrijvenin NL weinig voorkomen. Misschien ben je erg geschokt door het aantal geweldsmisdrijven dat in jouw omgeving gebeurt, maar een Amerikaan zou er jaloers op zijn.
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 dat is absoluut inderdaad zo. maar qua misdaden in nederland is het slechter gesteld dan men zou denken. ook het feit dat niet alles openbaar word gemaakt, politie functionarissen creatief zijn in grammatica en het delict een zachter benaming geeft etc. daar heb ik onderbouwingen voor. niet te min hebben we hier weinig te vrezen in vergelijking met zuid amerika of zelfs parijs
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
regrstratie.. laten we alle mensen ook regristren.. chippen.. nemen al deze geweldsmisdrijven ook af?