Dat is PEN International, opgericht in 1921 en daarmee de oudste mensenrechtenorganisatie ter wereld. Het is een internationale organisatie van schrijvers, die zich onder andere inzet voor de vrijheid van meningsuiting en voor schrijvers die om hun meningen worden onderdrukt.
Amadea
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Ik zou persoonlijk vakbonden ook scharen onder de mensenrechtenorganisaties. Vakbonden werden al veel eerder opgericht, namelijk in de negentiende eeuw (1801-1900).
Antoni
4 jaar geleden
Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.
Het is lastig om vast te stellen wanneer mensenrechtenorganisaties ‘zijn begonnen’. Dat komt omdat het begrip ‘mensenrechten’ binnen verschillende contexten gedefinieerd kan worden, zoals het recht van mensen, gelijkheid van mensen, etc.
Beginselen van recht werden al vastgelegd in de oudste wetboeken, zoals die van de Babylonische koning Hammoerabi (1750 v.C.) en in andere codificatie.
Gelijkheid: het idee dat voor alle mensen gelijkheid van rechten geldt, werd voor het eerst ontwikkeld door de Griekse Stoa-filosofie (300 v.C.)..
Mensenrechten: de Britse filosoof John Locke (1632-1704) gebruikte in 1690 voor het eerst de term mensenrechten (Rights of Man). De mensenrechten speelden vanaf de 18e eeuw een belangrijke rol in de Verlichting. De term kreeg concrete betekenis in pamfletten van de Brits-Amerikaanse schrijver Thomas Paine (1737-1809), in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring (1776) en in de Franse Verklaring van de Rechten van de Mens (1789).

Tegen 1810 werden de eerste arbeidsorganisaties gevormd om arbeiders van uiteenlopende beroepen bij elkaar te brengen. Mogelijk was de eerste vakbond de Philanthropic Society, gesticht in 1818 in Manchester.

De Volkenbond werd in 1919 opgericht. In het Handvest was een mandaat verankerd om veel van de rechten te bevorderen die later werden opgenomen in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

De eerste echte officiële mensenorganisaties was de Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties. Deze commissie werd opgericht in 1946.
SimonV