Waarom bestaat er Jodenhaat?

Antisemitisme, ik heb het nooit goed begrepen. Je kunt het met iemand oneens zijn, maar die haat? Tot de dag van vandaag. De geschiedenis van Jodenhaat gaat heel ver terug met wel als treurig dieptepunt de Holocaust. Zou er ooit vrede kunnen bestaan als mensen Joden blijven zien als 'de vijand'? Waarom is dit zover gekomen?

5 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Oja, dat is een onuitputtelijk onderwerp. Niemand zal je dat in 2500 lettertekens kunnen uitleggen. Ben je werkelijk geïnteresseerd, google dan eens op Bolcom onder de term Jodenhaat. Begin te lezen met het boek Jodenhaat van Ron van der Wielen. Lees, lees en lees. Een ding kan ik wel vertellen: al lees je alle literatuur van deze wereld: begrijpen zul je het nooit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ron van der Wielen moet zijn: Ron van der Wieken
Of:
Het antisemitisme uitgelegd aan jongeren geschreven door Michel Wieviorka.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme#Gevolgen_en_achtergronden
Voor je deze Wiki hebt doorgeworsteld en o.a. begonnen bent met het lezen van enkele boeken van de Nederlands-Joodse schrijver Abel Herzberg (die Bergen Belsen heeft overleefd) ben je een paar levens verder met nog meer vragen.
Oja
5 jaar geleden
@JoanDArc, ik kan je hier helaas niet liken, maar ik waardeer jouw reacties. Nu geldt voor mij al dat hoe meer ik lees, des te minder ik begrijp.. :-) Maar de link naar Wikipedia moet wel even genoeg zijn om 'ie haat te duiden..
Ik heb hier nog eens een discussie over gehad met een vriend, maar we kwamen er ook echt niet uit.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Quote: "Zou er ooit vrede kunnen bestaan als mensen Joden blijven zien als 'de vijand'?" Nee, die vrede komt er niet, NOOIT. Zolang er mensen zijn op deze aarde, geen vrede. De mens is daartoe niet in staat. Want er zullen altijd mensen zijn die een ander iets niet gunnen, of zichzelf superieur vinden, die de dienst willen uitmaken, of die gewoon wreed zijn van zichzelf. En er zullen altijd mensen zijn die niet zelf denken maar die achter de grootste schreeuwerd aan lopen. Heeft niets met Joden of welk ras dan ook te maken. Maar puur door ons inferieure bestaan.

Antwoorden (1)

Antisemitisme is eeuwen geleden al ontstaan en heeft door de geschiedenis heen vele vormen gehad.
Het vroegste antisemitisme vanuit het christendom ontstond door theologische meningsverschillen tussen rabbijnen en de kerkvaders. Volgens de kerkvaders waren de overgebleven joden die geen christenen waren geworden "blind", omdat ze Jezus niet als de christus (messias) wilden erkennen. Daarnaast kwam de notie van "godsmoordenaars" op: de joden hadden Jezus gekruisigd en dus God vermoord (uitgaande dat Jezus God is volgens de drie-eenheid).
In Europa zijn Joden onder andere slachtoffer van haat geworden door hun vermeende hebzucht. Na het jaar 1000 werden de economische mogelijkheden in West-Europa zeer gunstig, zodat talloze Joden uit het Nabije Oosten zich er gingen vestigen. Christenen mochten door het woekerverbod geen rente vragen voor geld dat zij uitleenden. Joden mochten dat onder andere wél, op grond van Deuteronomium 23:20-21. Daarom konden Joden bankier worden die ondernemers een beginkapitaal konden leveren. De rijke Joodse bankiers waren echter uitzonderingen, verreweg de meeste Europese Joden waren armlastig, vooral de Joden uit Oost-Europa.