Waarom zie je nooit beelden van vrouwen in een moskee?

Altijd als er opnames vanuit een moskee op TV zijn, zoals in deze periode na de verschrikkelijke aanslagen in NZ, zie je uitsluitend mannen in beeld? Waarom zijn er nooit beelden van vrouwen in een moskee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (1)

Moslimmannen zijn verplicht op vrijdag het middaggebed in de moskee te doen. Moslimvrouwen zijn van deze plicht ontheven voor eventuele opvoedkundige taken. Maar het is hen zeker wel toegestaan om ook te komen bidden.

Vanwege de fysieke nabijheid en het geknield voorover buigen waarbij het voorhoofd de grond raakt, stellen de vrouwen zich gewoonlijk achter de mannen op. Zo wordt ervoor gezorgd dat iedereen zich in spiritueel opzicht optimaal kan concentreren. (Het doel van het gebed in de moskee is namelijk niet om sociale interactie tussen vrouwen en mannen te bevorderen, maar om ieders spirituele reis om dichter tot Allah te komen te bekrachtigen.) In sommige moskeeën zijn er aparte balkonruimtes voor vrouwen gereserveerd, of is de ruimte in tweeën gesplitst om mannen en vrouwen een eigen bidruimte te bieden.

Zodoende zijn er naar verhouding minder vrouwen dan mannen in een moskee aanwezig, en zitten de vrouwen behoorlijk of zelfs helemaal uit beeld.
Amadea