Bijdehand betekent slim, dat soms ‘brutaal’ kan overkomen.
Bijdehand slim: “Het bijdehante meisje wist zich uit goed uit de moeilijke situatie redden.”
Bijdehand slim-brutaal: “De bijdehante jongen had zijn weerwoord gelijk klaar.”
Gevormd naar de uitdrukking (vroeg) bij de hand zijn ,‘ (vroeg) op zijn’, dus ‘wakker, uitgeslapen zijn’.

Brutaal betekent onbeschaamd, onbeschoft.
SimonV
5 jaar geleden
Brutaal en bijdehand lijken wel op elkaar maar brutaal is toch een tikje erger. Brutaal is geen respect hebben voor iemand anders. Bijdehand is als je iets snel begrijpt, vlug van begrip bent.
Toch wordt bijdehand ook verklaard als weinig respect hebben, maar brutaal , Frans leenwoord , is in het Frans zelfs ..onbeschoft.. en dat maakt wel een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
+ goed antwoord.
Brutaal en bijdehand zijn eigenlijk synoniemen van elkaar. Toch zit er verschil in...
Iemand die bijdehand is, heeft snel een gevat antwoord klaar, is vaak slim/sluw, scherpzinnig en op zo'n antwoord kan je vaak niet meteen reageren als je zelf niet zo bijdehand bent.

Om brutaal te zijn hoef je niet bijster intelligent te zijn. Je bent dan meestal een persoon die iemand bewust wil kwetsen met een beledigend, impertinent en grof antwoord.

Als je brutaal bent houd je geen rekening met een ander en ga je tegen alle regels van fatsoen in.
amc