Hoe wordt ik hedendaags filosoof?

Toegevoegd na 17 minuten:
Na een hele goede weergave van een filosoof als antwoord op de vraag van een filosoof in het eerste antwoord, wil ik er een woordje aan toevoegen:

"betaald"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik vind het mooi om te zien dat je filosoof wilt worden.

Maar ik neem aan dat je eigenlijk geïnteresseerd bent in de filosofie. En dat je dat academische vak wilt bestuderen.

Nou hoef je in principe niet naar de universiteit om filosoof te worden, zo min als je filosoof wordt louter door op de universiteit filosofie te studeren.

Maar het studerenop de universiteit kan geen kwaad en het bestuderen van wat de filosofen voor jou gezegd en gedacht hebben is toch wel een voorwaarde waar haast niet aan te ontkomen is. Zeker als je als filosoof betaald wilt krijgen.

Dat 'hedendaags' wat je in je vraagstelling hebt opgenomen is vanzelfsprekend, je kunt alleen maar hedendaags filosoof worden, een hedendaags filosoof is een filosoof die nu leeft en werkt.

Samengevat kun je stellen dat je het beste filosofie kunt gaan studeren.

Tot slot wil ik toch opmerken dat je vraagstelling mijns inziens niet van een filosofische instelling getuigt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Filosoof is geen beschermd beroep, dus iedereen mag zich filosoof noemen.

Filosofie is het verlangen en het streven naar kennis en wijsheid. Een beoefenaar van filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd.
Filosoof betekent letterlijk 'vriend van de wijsheid'.
Het woord 'wijsgeer' is dus een letterlijke vertaling van 'filosoof'.

Dus zorg dat je wijs wordt.

Zodat jouw redeneringen en gedachte-experimenten, en zorgvuldig de filosofische problemen te formuleren ook weer een bron van wijsheid voor anderen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Hij wil filosoof worden. Niet alleen maar zich filosoof noemen. Ik vind dit maar een zeer matig antwoord.
rose
13 jaar geleden
Als je filosofie wilt bedrijven moet je sowieso leren om je heel precies uit te drukken. Je moet exact zeggen wat je bedoelt, maar dan zo dat het ook bij de lezer overkomt.
rose
13 jaar geleden
@Momo: Wel je bronnen noemen, hè...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snowball: Het gaat niet alleen om kenniswijsheid.
Het gaat er ook om dat je originele gedachten hebt ( gedachte-experimenten) en dat je daarmee buiten de 'normale' patronen durft te gaan. Je moet iets te melden hebben, waar mensen iets aan hebben. N.a.v. jouw toevoeging "betaald": Dan zou ik je toch maar aanraden filosofie te gaan studeren.
Tenzij je in staat bent een goed en commercieel succesvol filosofisch boek te schrijven, zonder dat. @Rose: Als je jezelf filosoof noemt, dan ben je filosoof. Zo is dat. Of je een een goede bent, is iets anders.
Ik heb het over zorgvuldig formuleren, jij noemt dat precies uitdrukken. Volgens mij hetzelfde.
Ik hoef geen bronnen te noemen. Ik lees wel eens wat, her en der, hier en daar.
rose
13 jaar geleden
Ik ben dat niet met je een, dat je filosoof bent als je je zo noemt. En dat van dat uitdrukken was voor snowball. Als je letterlijk citeert, of gewoon kopieert en plakt, moet je bronnen noemen, vind ik.
Het begin is wel erg simpel eerlijk gezegt.

Laat een baard staan bijvoorbeeld. Het schijnt te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is daarvoor toch het beste om eerst filosofie te gaan studeren. Voor jou zijn er namelijk heel veel filosofen geweest die hebben nagedacht over wat wijsheid voor de mens is, over het doel en de onzin van het leven, over de zin van vragen en antwoorden etc.
Neem daar eerst kennis van, en leer om heel zuiver te redeneren, een gedachtegang op te bouwen waar geen speld tussen te krijgen is, en waar de mensheid iets aan heeft.

In de wandelgangen worden mensen die wat meer nadenken over het leven, af en toe wel eens stilstaan bij een onderdeel van het leven, wel eens filosofen genoemd.
Het is fijn dat die mensen er zijn, het leven is al zo vluchtig, met al dat commerciele geijl. maar om werkelijk iets te melden te hebben, moet je je een goede denktrant verwerven. B.v. Hans Achterhuis, Illitsch, Joep Dohmen, zijn hedendaagse filosofen die me te binnen schieten. Sartre natuurlijk. Zij hebben en hadden iets te melden waar heel veel mensen iets aan hebben gehad of nog hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk een blog beginnen om te kijken of de mensen onder de indruk zijn van je ideeën. Of je schrijft een boek over hoe jij denkt dat het allemaal zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plato heeft volgens mij geen filosofie gestudeerd, al is het wel verstandig om te weten wat er in het verleden al geschreven is.
rose
13 jaar geleden
Plato was een leerling (student) van Socrates.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was Plato niet een leerling van Aristoteles, die op zijn beurt weer een leerling was van Socrates?
rose
13 jaar geleden
Nee, Ineke, Plato was een leerling van Socrates, Aristoteles was weer een leerling van Plato.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk Rose!! Ik weet het ineens weer.
Begin door jezelf af te vraagen "wat is de reden voor mijn bestan?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Begin met het goed lezen van de vraag.
Door mijn gedachten te organiseren in een boek. Veel naar kijkkanonnen solliciteren v.e. uitnodiging...nergens mijn neus voor ophalen en evt bonussen uitreiken. Dan kom ik er snel!