Zijn er aanwijzingen of bewijs dat geld is witgewassen via ING door hun tekortschietende toezicht?

ING heeft aan de rijksoverheid veel geld betaald in een schikking, omdat ze niet hebben gelet op verdachte transacties. Maar is er er ook een aanwijzing of bewijs dat er feitelijk is witgewassen?

5 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hier zijn wat bewijzen:

Bouwmarkt in Suriname
Een eenmanszaak had een rekening bij ING Nederland met daaraan maar liefst vijftien pinautomaten gekoppeld. De zaak was gevestigd in Suriname. Op papier verkocht het bedrijf daar bouwmaterialen. Maar in werkelijkheid konden criminelen er geld witwassen.
Ze betaalden zogenaamd voor bouwmateriaal met een pinpas en kregen er vervolgens cash geld voor terug. Tussen 2013 en april 2015 kon de witwas-bouwmarkt zijn gang gaan. In totaal was met deze transacties 9 miljoen euro gemoeid.

De lingeriewinkel van 150 miljoen
Een lingeriezaak is op papier gevestigd op een adres in Amsterdam-Oost. De winkel heeft rekeningen bij ING Nederland, met pinautomaten. Maar in werkelijkheid is er helemaal geen winkel en staan die pinautomaten op Curaçao.
Daar wordt tussen 2010 en 2014 maar liefst voor 150 miljoen euro aan 'ondergoed' verkocht. De 'klanten', veelal Venezolanen, krijgen voor hun creditcardbetalingen cash dollars in plaats van ondergoed. Daarmee omzeilen ze de beperkingen die Venezuela heeft opgelegd op het wisselen van de Venezolaanse munt naar dollars.

Het telecombedrijf en de Oezbeekse presidentsdochter
De Russische telecomprovider Vimpelcom betaalde in 2007 en 2011 vanaf een ING-rekening in totaal 55 miljoen dollar aan Takilant, een brievenbusfirma op Gibraltar.
Het geld kwam uiteindelijk terecht bij Gulnara Karimova, de dochter van de toenmalige president van Oezbekistan. Het ging om smeergeld, waarmee Vimpelcom toegang kocht tot de Oezbeekse telecommarkt.

De groente- en fruitimporteur
Twee bedrijven met dezelfde eigenaar importeerden op papier groenten en fruit uit Zuid-Amerika. Maar dat was vermoedelijk een dekmantel voor witwassen, zegt het OM. Op de ING-rekeningen van de bedrijven kwamen veel en hoge contante stortingen binnen, ook biljetten van 500 euro. In een jaar tijd werd er voor meer dan 500.000 euro gestort op de rekeningen van de twee bedrijven.
SimonV