NRC Next is een ochtendkrant en het veel oudere NRC Handelsblad is een avondkrant.
Computoon
5 jaar geleden
De kranten zijn niet identiek.
Het simpelste, meest logische verschil is een actuelere opening. En een gepubliceerd stuk kan worden uitgebreid of geactualiseerd.
Maar er zijn drastischer wissels. Zo werd in februari de bespreking van Wim Hazeu’s biografie van Lucebert, gepland voor de boekenbijlage van vrijdag, een dag naar voren gehaald in NRC Handelsblad omdat de Volkskrant die dag al met een stuk kwam. Gevolg: de bespreking stond een dag later wél in de boekenbijlage van Next, maar was in de middageditie van Boeken vervangen door een ander stuk, dat weer niet in Next kwam.
Behalve actualiseren is er natuurlijk corrigeren. Fouten uit Next worden verbeterd voordat Handelsblad naar de drukker gaat.
Tot slot is er het nieuws-met-een-knipoog, dat soms ook wordt vervangen.
SimonV
5 jaar geleden
Ooit, in 2006 toen Next is gestart, was er een belangrijk inhoudelijk verschil: Next was iets hipper dan NRC. Dat is naderhand teruggedraaid: tegenwoordig is er nauwelijks verschil wat inhoud betreft..
Op vijf dagen per week is Next een ochtendkrant en NRC een middagkrant. Dat betekent dat Next nieuws heeft tot 23.00 uur de vorige avond en NRC tot 11.00 uur' s morgens.
Op zaterdag (verreweg de belangrijkste dag qua oplage) verschijnen beide als ochtendkrant en zijn ze identiek wat inhoud betreft.