Wat is de oorsprong van de term "Berliner formaat"?

Ik las dat vandaag het FD is overgestapt naar de krant in "berliner formaat". Waar komt deze term vandaan? Het lijkt mij logisch dat de term uit Berlijn komt (duh), maar ik kan hiervan geen goede bron van vinden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Antoni
5 jaar geleden
Volgens deze websites https://nl.wikipedia.org/wiki/Berlinerformaat en https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Financieele_Dagblad is het FD al in 2013 overgestapt naar het Berliner formaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stom! Verkeerd gelezen inderdaad. https://www.adformatie.nl/media/fd-komt-met-geheel-nieuwe-krant-voor-het-digitale-tijdperk
SimonV
5 jaar geleden
Het zal geen verbazing wekken dat de naam naar Berlijn verwijst. In contrast met de Noord-Duitse en Franse maten aan het begin van de 20e eeuw.
http://voorducter.com/article/berliner
https://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_(format)

Antwoorden (3)

De naam verwijst inderdaad naar Berlijn, omdat het formaat daar ontstaan is. Het is iets groter dan een tabloid, maar het is slechts drie kolommen breed (een tabloid maximaal vijf) . Er waren goede redenen voor het Berliner formaat:
- Duits heeft veel lange woorden met meer lettergrepen dan Engels. Een typische Britse krantenkolom kan slechts drie tot vier Duitse woorden bevatten. Bijna elke regel zou moeten eindigen met een koppelteken wat visueel onaantrekkelijk zou zijn.
- Het sierlijke Duitse Fraktur lettertype is breder dan de veelgebruikte Antiqua. Dit betekende dat er meer ruimte nodig was om te voorkomen dat de letters vol en onleesbaar zouden worden.
SimonV
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Al zo'n vijftig jaar ben ik op zoek naar de oorsprong van 'berliner'; volgens mij het ideale krantenformaat. Tot nog toe heb ik niet gevonden waar die benaming vandaan komt. Waar kan ik schriftelijk of op internet gegevens vinden over de oorsprong van deze benaming?
SimonV
5 jaar geleden
Op internet, zie bron. Je kunt natuurlijk altijd stellen dat de bron niet betrouwbaar is.
SentWierda
5 jaar geleden
Als ik bovenstaande bron (museums.eu) aanklik dan krijg ik geen informatie over de link tussen berlinerformaat en Berlijn. Als ik klik in het artikel dan krijg ik kranten uit 1609 - uit Keulen.
Is er mogelijk een bron waarin wel de link wordt gelegd tussen berliner en Berlijn? Het antwoord wil ik graag weten.
SimonV
5 jaar geleden
Zoek op:
In Berlin, in the early ...
SentWierda
5 jaar geleden
Sorry SimonV: ik probeer het op te zoeken maar kan het niet vinden. Niet op de opgegeven link van museums.eu
En ik meen het: ik hoop al vijftig jaar de bron te vinden. In de standaardwerken staat er niets over. Niet in 'Die grossen Zeitungen' (1966) en niet in 'De Nederlandse krant 1618-1978'.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je zoekt op de museum pagina op IN BERLIN moet je het vinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De genoemde bron is gewoon de Engelse Wikipedia (en daarvan een machinevertaling).
Oorsprong
Het Berliner formaat is een innovatie in de pers en een alternatief voor de broadsheet-formaat. De naam verwijst naar de stad Berlijn, en werd oorspronkelijk in contrast met "Noord-Duitse" en "Franse" grootte in het begin van de 20e eeuw.
Berliner, of "midi", is een krant-formaat met pagina's normaal gesproken van ongeveer 315 bij 470 millimeter. Het Berliner formaat is lichtjes langer en marginaal breder dan tabloid / compact formaat; en is zowel smaller en korter dan de broadsheet formaat.
fremar
5 jaar geleden
De herkomst is duister. In Duitsland komt berliner niet meer voor dan in andere landen. Berliner houdt het midden tussen het grote broadsheet en de helft daarvan: tabloid. Van oudsher wordt broadsheet geassocieerd met kwaliteit en tabloid met schandaalpers. In de loop der tijd zijn in het buitenland steeds meer broadsheetdagbladen overgegaan op berliner omdat de hanteerbaarheid in met name het openbaar vervoer beter is. En er is geen associatie met tabloid.
De meeste Nederlandse dagbladen op broadsheet wilden graag overgaan op berliner. Maar door financiële debacles bij de grote dagbladconcerns konden geen berlinerdrukpersen worden aangeschaft. Noodgedwongen heeft de Volkskrant zelfs een gedeelte van de zaterdagoplage op berlinerformaat laten drukken in Vlaanderen. Omdat broadsheet geen toekomst bood en berliner vanwege het ontbreken van geld voor drukpersen financieel onhaalbaar was, werd noodgedwongen massaal overgestapt op tabloid. .
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Herkomst duister? Waarom zou mijn bron (Zora Steiner van de Berlijnse Staatsbibliotheek) die Berlijn als herkomst geeft onbetrouwbaar zijn?
SentWierda
5 jaar geleden
Is dat een schriftelijke bron?
Berlijn heeft geen eeuwenlang bestaande kranten op berliner formaat.
De Berliner Zeitung (een serieuze krant; uitgeverij Dumont Schauberg is gevestigd in Keulen) wordt gemaakt op Rheinisch formaat: 485x327 mm.. Dat is een fractie kleiner dan broadsheet (in Duitsland heet dat Nordisch).
In Berlijn verschijnt ook B.Z.: een tabloid, een boulevardkrant die nauw verwant is met Bild en ook behoort tot de Axel Springeruitgeverij.
Wel op berlinerformaat verschijnt in Berlijn 'die tageszeitung': een vrij nieuwe krant, opgericht in 1978.
LeonardN
5 jaar geleden
Bijzondere argumentatie.
-Is een schriftelijke bron per definitie betrouwbaarder dan een publicatie op internet?
-Een formaat wat net meer dan een eeuw oud is zal geen eeuwenoude traditie kennen
-Dat het formaat uit Berlijn zou komen zegt niks over het aantal kranten in Berlijn/Duitsland wat dan dat formaat moet hebben
-Er hoeft vandaag de dag op zich geen enkele Berlijnse of Duitse krant te zijn die dat formaat heeft, dan nog kan het Berliner formaat nog steeds zijn oorsprong vinden in Berlijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar de argumentatie die je nu gebruikt is zo weg te vegen iig.