Wat zijn Arabische cijfers en waar worden ze gebruikt?

Een raadslid in een Reimerswaal wilt Arabische cijfers weren uit huisnummers een straatnamen in haar gemeente, maar wat "Arabische cijfers"?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
SimonV
5 jaar geleden
De term 'Arabische cijfers' hoort niet thuis in een document van een Nederlandse gemeente.
Dat is dus wat anders dan cijfers weren.
https://www.pzc.nl/bevelanden/leefbaar-hekelt-term-arabische-cijfers-in-verordening-reimerswaal~a6098d36/
SentWierda
5 jaar geleden
Is dit een pleidooi voor terugkeer naar de Romeinse cijfers? (Huisnummer 5 = V, huisnummer 10 = X.) Dan wordt rekenen wel heel erg moeilijk...
Arabische (=Indiase) cijfers vormen de basis van alle hedendaagse nummeringen en rekenkunst.
Antoni
5 jaar geleden
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabisch-Indische_cijfers.
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik word niet veel wijzer van het gelinkte artikel, wat is nu het probleem?
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag klopt idd niet. De uitleg is zo. In een stuk van de gemeente wordt de term "Arabische cijfers" gebruikt. Een wellicht wat overbodige term voor wat je ook gewoon cijfers kan noemen. Een raadslid van de partij leefbaar heeft daar echter problemen mee, zoals met alles wat buitenlands klinkt of neigt te zijn problemen lijken te hebben. Deze wil dus "Arabische" uit de tekst hebben. https://www.pzc.nl/bevelanden/weststrate-blijft-erbij-schrap-dat-arabische-geleuter~a5f01537/ Niemand kan de beste man overtuigen dat Arabische cijfers gewoon een correcte term is. Zo gebruiken we ook het Latijnse alfabet.
Ritsuka
5 jaar geleden
Bedankt LeonardN, nu snap ik het wat beter.
gvrox
5 jaar geleden
Tjonge, waar je je allemaal druk over kan maken. Gebruikt dit raadslid dan ook geen produkten met arabische gom erin ? Ik dacht eerst dat er deze cijfers https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Arabic_numerals bedoeld werden, maar het leek me raar dat die in Nederland gebruikt zouden worden; zo onpraktisch dat je die wel zou willen weren.

Antwoorden (1)

De westerse cijfers van het tientallig stelsel zijn: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9. Ze worden Arabische cijfers genoemd, maar in feite zijn ze afkomstig uit India.