Wat is de oorsprong van de lintjesregen?

En sinds wanneer worden deze lintjes/onderscheidingen de dag voor Koningsdag (voorheen Koninginnedag) uitgereikt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Voor de oorsprong moeten we ruim tweehonderd jaar teruggaan in de tijd.
Het is in 1815 begonnen met de instelling, door de toenmalige Koning Willem I, van de Militaire Willems-Orde. Later zijn de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau er bijgekomen. Het systeem dat we nu hebben, met lintjes die worden uitgereikt rondom de verjaardag van een Koning of Koningin, is ontstaan tijdens het regentschap van Koningin Wilhelmina.

Aanvankelijk waren die vooral voor mensen, die bijvoorbeeld veertig jaar ambtenaar waren of gedurende zo’n periode bij een ander bedrijf werkten.
In 1995 is een belangrijke wijziging doorgevoerd. Toen is vastgesteld dat meer moet worden gekeken naar de verdiensten die een persoon heeft gehad voor de samenleving. En over zeker een jaar of vijftien. Soms ook korter, maar dan wordt de afweging gemaakt hoe waardevol zijn of haar inbreng is geweest. En of er inzet is geweest voor meer organisaties of instellingen. Het zijn vooral die vrijwilligers die in aanmerking komen voor de benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
SimonV