Behoren vluchtelingen tot een escapistisch principe?

Escapisme betekent letterlijk 'ontsnappen aan de werkelijkheid'.
Behoren vluchtelingen hier ook toe, of heeft escapisme alleen een psychische betekenis in plaats van dat dit ook fysiek plaatsvindt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, bij escapisme gaat het alleen om het psychologisch gegeven dat mensen aan de sleur van alle dag willen ontsnappen door zich (figuurlijk) in een andere wereld terug te trekken, bijvoorbeeld door boeken, film, muziek, games/roleplay etc. Bij vluchtelingen speelt meestal ook een fysiek (gevaar voor eigen leven) en/of economisch belang mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoe zit het met zelfmoord?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou ik zelf geen escapisme noemen, maar daar is vast een boeiende discussie over te voeren. Alle mij bekende bronnen benoemen bij escapisme het terugtrekken in een fantasie of droomwereld, maar zonder de wanhoop of uitzichtloosheid die vaak tot zelfmoord leidt.
Het ligt al in het woord opgesloten...escape=ontsnappen en juist vluchtelingen willen ontsnappen aan hun werkelijkheid. Het is een manier om met problemen om te gaan en als je fysiek ontsnapt zal je geest ook meedoen.
En vluchteling wil niet alleen fysiek wegkomen van ellende en narigheid, maar wil er dan ook niet meer aan denken. Geestelijk is escapisme dan ook een goede manier om even niet aan de werkelijkheid te denken.

Esapisme is een soort van 'beschermingsmechanisme' dat vanzelf in werking treedt. Vooral bij vluchtelingen zal dit gaan spelen. Sommigen vervallen in het gebruiken van alcohol of drugs, om maar te vergeten en er niet meer aan te denken en weer anderen gaan muziek maken, sporten of veel wandelen in de frisse buitenlucht...ieder gaat er op zijn manier mee om. Escapisme is goed om even mee om te gaan, maar het lost geen problemen op. Bij grote problemen zullen de meesten echter toch psychische hulp moeten zoeken om er mee om te gaan.
amc