Ben ik strafbaar als ik een Duitse vlag uit het raam laat hangen tijdens de jaarlijkse Dodenherdenking?

6 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Strafbaar weet ik niet maar moralistisch is het niet netjes. Het kan mensen, zeker ouderen, een heel rot gevoel geven. Beter doe je het uit fatsoen niet. respect.
ronron1212
6 jaar geleden
Ik zou het niet doen dat kan zeer nare gevoelens geven bij mensen en agressie oproepen.

Antwoorden (1)

Nee. Er is geen wet die vlaggen verbiedt of die bepaalt hoe er gevlagd moet worden. Je zult er dus vanuit Rijksoverheid nooit straf voor krijgen.

Wel bestaan er verscheidene plaatselijke politieverordeningen die het gebruik van andere vlaggen dan gemeentelijke, provinciale, Nederlandse (en eventueel Oranje- en pauselijke) vlaggen verbieden. Je zou dus eerst in politieverordening van de plaats waar jij het in de vraag vermelde zou willen uitvoeren kunnen nalezen of je er iets mee doet dat verboden is.

Uit fatsoen zou ik trouwens ten zeerste afraden om het te gaan doen. Het is provoceren en kan reacties (van anderen) uitlokken die wél strafbaar zijn.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dikke Plus!
zondag
6 jaar geleden
Als je een nazi vlag of een IS vlag uit je raam hangt maak ik me sterk dat je daar geen moeilijkheden mee krijgt. Ik geef dus een min.
Thecis
6 jaar geleden
@zondag,
Dit valt dus vaak onder de plaatselijke verorderdeningen. Daarbij is het gebruik van een nazi-vlag (het hakenkruis) in veel omstandigheden wel degelijk strafbaar. De vraag gaat dan ook over de gewone Duitse vlag, niet de nazivlag. Daar is een ander antwoord op van toepassing.