Klopt het dat er in Duitsland geen AOW is?

6 jaar geleden
29.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat heet staatspensioen
https://duitslandinstituut.nl/naslagwerk/247/pensioenen

Het beste antwoord

Duitsland kent geen AOW zoals die in Nederland bestaat.
Er is in 1957 bij de invoering van de AOW gekozen voor het Angelsaksische Beveridgemodel, waarbij elke inwoner een wettelijk ouderdomspensioen opbouwt. Kiezen voor het Duitse Bismarckmodel lag gezien de Duitse bezetting, niet voor de hand. In het Duitse Bismarckmodel bouwen alléén werknemers een wettelijk ouderdomspensioen. Dit pensioen heet Altersrente, in Nederland wel vertaald met Duitse rente.

Vanuit het Duitse perspectief is het ondenkbaar dat men een wettelijk ouderdomspensioen (AOW) opbouwt zonder economisch actief te zijn. In Nederland bouwen inwoners die geen inkomen hebben, gratis AOW-pensioen op. Wie in Duitsland niet werkt, bouwt geen ouderdomspensioen (Altersrente) op. Er is wel 1 uitzondering op deze regel, namelijk de zogenaamde Mutterrente. Dat is een premievrij pensioen, dat men ontvangt voor de periode waarin men kinderen opvoedt (maximaal 3 jaar).

Een zeer wezenlijk verschil tussen de Nederlandse AOW en de Duitse Rente is de hoogte van het pensioen. In Nederland is de hoogte van het AOW-pensioen voor iedereen gelijk. Er is wel een verschil in AOW voor alleenstaanden en AOW voor gehuwden (partners) De hoogte van de Duitse Rente is daarentegen geheel afhankelijk van het gemiddelde verdiende loon.

Een fundamenteel verschil is ook de betaling van de sociale premies voor het AOW-pensioen en de Duitse Altersrente. De Nederlandse AOW-premie wordt betaald door iedereen: Nederlandse werknemers betalen de AOW-premie volledig zelf. In Duitsland betalen werknemers én werkgevers beiden de helft van de premies (Beiträge).

Tot slot het verschil in pensioenleeftijd. In tegenstelling tot Duitsland, waar men de Altersrente flexibel kan opnemen, kan men het Nederlandse AOW-pensioen tot dusver slechts op één door de overheid vastgesteld moment aanvragen. Wanneer men op 01.01.1952 geboren is, dan kan men op 01.10.2017 (65 jaar + 9 maanden) zijn AOW-pensioen krijgen.

Conclusie: Het Duitse en Nederlandse pensioenstelstel zijn nogal verschillend. Dat begint al met de eerste pijler: de Duitse rente en de AOW. Ook de 2e en 3d pijler: bedrijfspensioen en particulier opgebouwde pensioenen zijn heel verschillend van regelgeving.

Toegevoegd na 23 minuten:
Lees verder onder reacties.
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
N.B: Het Duits overheidspensioen is geen vast bedrag zoals in Nederland. In Duitsland bouw je tijdens je werkende leven pensioenpunten op. Hoeveel dat is hangt onder meer af van de hoogte van je salaris. Als je niet genoeg punten hebt voor een pensioen waarvan je kunt leven is er nog de Grundsicherung im Alter, een tegemoetkoming in onder meer woon- en verwarmingskosten. Heel in de verte te vergelijken met bijstand (IOAW) voor pensioengerechtigden in Nederland. Zie bron 3.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat klopt niet. Pensioen in Duitsland bestaat uit een wettelijk toegekend staatspensioen (die gesetzliche Vorsorge), een bedrijfspensioen (die betriebliche Altersvorsorge) en een vrijwillige verzekering (die private Altersvorsorge).

Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Altersvorsorge.
Antoni