een stereotype is een niet bestaand persoon, bedacht door iemand met vooroordelen, bijvoorbeeld de bierdrinkende voetbalfan, de vrouw die geobsedeerd is door haar uiterlijk, de stelende marrokaan, enz . niet elke voetbalfan zuipt niet elke vrouw is geobsedeerd door haar uiterlijk niet elke marrokaan steelt. alle stereotypen zijn gevolg van vooroordelen maar vooroordelen kunnen ook tot talloze andere kwalijkheden leiden. ik ben ervoor om het woord "vooroordeeel" te vervangen in "waanidee" dat dekt de lading zoveel beter immers er is niets voorlijks aan en een oordeel is iets gebaseerd op feiten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Helemaal onjuist. Een stereotype is in feite zo goed als het zelfde woord als vooroordeel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stereotype
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bijna zo goed als hetzelfde is dus niet helemaal hetzelfde dus zijn we het met elkaar eens, stel dat ik op iemand zou moeten reageren met vooroordelen, dan kan ik niet zeggen "jij hebt stereotypen" maar wel "jij hebt vooroordelen en jij denkt in stereotypen" een beetje als mensen die geen vlees eten niet vegetarisch zijn maar vegetarisch eten en vegetarisch zijn
LeonardN
6 jaar geleden
Laat ik het duidelijker stellen: "een stereotype is een niet bestaand persoon" Onjuist uitgedrukt.
(van de wiki)
Een stereotype is een overdreven >beeld< van een groep mensen dat vaak niet (volledig) overeenkomt met de werkelijkheid. Een beeld van iets of iemand is niet een "niet bestaand persoon". Een vooroordeel is geen persoon een stereotype is geen persoon. Het is inderdaad nog steeds niet hetzelfde woord, je gebruikt ze anders in een zin, maar het is niet wat jij zegt dat het is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nou ja we doen ons best, trouwens weet de vraagsteller al dat wij hier ons best doen, iig bedankt voor je inzet
LeonardN
6 jaar geleden
Jij ook bedankt.