In 1957.

Van oorsprong is het gebied waar de wijk is gesitueerd een moerasgebied. Dit is ook op te maken uit het achtervoegsel broek in de naam. Dit betekent namelijk laag en drassig land. Later werd het gebied ingepolderd.
In de 19e eeuw was op deze plek de stadsmesthoop gelegen. Het organische afval uit de stad werd hier omgezet tot mest. Dit werd verkocht.
Op 17 september 1957 sloeg minister van Volkshuisvesting Herman Witte de eerste paal voor de nieuw te bouwen wijk Holtenbroek. Door de bouw van de wijk verdween het polderlandschap en ook ruim 50 boerderijen. Alleen boerderij De Klooienberg bleef over en werd ingericht als jeugd/wijkboerderij.

Toegevoegd na 2 uur:
Nee, het was 17 september 1958! Wikipedia zit ernaast.
De rectificatie staat in de wijkkrant van Holtenbroek d.d. mei 2017, inclusief krantenbericht uit die tijd:
http://www.holtenbroek.com/wp-content/uploads/2017/05/HoltenbroekCom-de-krant-van-mei-2017.pdf
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Leuk om te weten, ik heb daar zelf nog gewoond!
SentWierda
6 jaar geleden
De twee bronnen van SimonV geven een verschillend antwoord.
Volgens Wikipedia is het 1957.
De historie-website meldt 1958.
SimonV
6 jaar geleden
Je hebt gelijk. De bronnen spreken elkaar tegen. Ik heb een krantenknipsel uit 1958 gevonden, zie aanvulling op de vraag.
SentWierda
6 jaar geleden
Dat het 1958 is, is nu wel bewezen.
Vreemd blijft dat Wikipedia er naast zit. Of zou dat komen doordat de gemeente Zwolle in het Open Monumentendag Magazine uitgaat van een verkeerd jaartal (1957)?
Trouwens: Wikipedia is niet volledig in het vermelden van de bekendste BN'er en (ex-)bewoner van de wijk. Voor wie het wil weten: Typhoon.
SimonV
6 jaar geleden
Wikipedia vermeldt geen bron.
Als je googelt op
"17 september 1958" holtenbroek
krijg je zeven (foute) hits.
Eventueel kun je zelf de datum in Wikipedia aanpassen.
SimonV
6 jaar geleden
Sorry, goede hits.
Als je googelt op
"17 september 1957" holtenbroek
krijg je 12 foute hits.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zit het vaker, dat een bron precies een jaar er naast zit. Op data zoals jaartallen en datums zit geen auteursrechten. En foute datum maakt een artikel veel zwakker en onbetrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV, Wat bedoel je met goede en foute hits?
SimonV
6 jaar geleden
Is inderdaad onduidelijk.
'Foute hits': Google toont websites die de verkeerde datum geven.