Waarom kwamen de recente vluchtelingenstromen voor Europa onverwacht terwijl die begin jaren 80 al werden voorspeld als de nieuwe volksverhuizingen?

Rond 1980 leerde ik bij het vak Wereldoriëntatie op de lagere school bij het onderwerp "volksverhuizingen" dat nieuwe volksverhuizingen waarschijnlijk zouden (gaan) plaatsvinden vanuit Afrika in de richting van Europa.

Deze tendens was toen dus al bekend, maar voor Europese politici leken de recente vluchtelingenstromen volledig onverwacht te zijn.

Antoni
6 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, zij zijn wellicht toch met iets anders bezig?
Ook al is iets bekend of wordt het voorzien, als het niet op waarde wordt geschat dan houdt het gewoon op. Regeren is vooruit zien, maar niet iedereen kan dit afdoende of doet er zelfs moeite voor.

Antwoorden (2)

Omdat er altijd zoveel zaken worden voorspeld, dat dit geen enkele zeggingskracht heeft. Hoe vaak is al niet voorspeld dat voor het jaar 2000 alle fossiele brandstoffen op zouden zijn? Hoeveel keer is de derde wereldoorlog voorspeld? En de ineenstorting van de Amerikaanse economie zou allang plaatsgevonden moeten hebben. Kortom, tussen al die doomsday-theorieën valt eentje extra niet op.
6 jaar geleden
De vluchtelingenstroom kwam ook niet onverwacht. Maar politici schuiven het liefst problemen voor zich uit, of ontkennen het zolang het nog niet acuut is.
Je maakt je immers niet geliefd als je AZC's gaat inrichten, budgetten vrijmaken etc, dus dat doe je pas als die mensen daadwerkelijk voor de deur staan.
Linkse politici lijken / schijnen ook t denken dat het een verrijking van onze maatschappij en economie is als we een paar miljoen afrikanen en arabieren binnen laten in Europa. Zonder dat daar een goed debat over is geweest besloten ze ineens (wir schaffen das) de grenzen wijd open te zetten.