Eeuwenlang was Scheveningen een nogal gesloten gemeenschap. De meeste inwoners hadden hetzelfde geloof, spraken hetzelfde dialect en leefden van de visvangst. Ook lag het dorp nogal afgezonderd van de 'buitenwereld' omdat er nauwelijks wegen waren. Daardoor waren er weinig huwelijken met families van buiten en kom je dus telkens dezelfde familienamen tegen. Hetzelfde zie je overigens in dorpen als Volendam en Arnemuiden.

Pronk, Toet en Taal zijn zogenaamde 'eigenschapsnamen', die verwijzen naar bepaalde kenmerken. Waarschijnlijk waren het oorspronkelijk bijnamen, die later als officiële namen werden ingeschreven. Naast deze eigenschapsnamen zijn er in Nederland ook familienamen die werden ontleend aan iemands beroep (zoals de familienaam Visser), de plaats van herkomst (Van Emmen) en de afstamming (Jansen, de zoon van Jan).
Pieter2011