Waarom willen mensen hun goederen/diensten zo goedkoop mogelijk? (huis, auto, voedsel, uitjes, vakanties etc.)

Ik doe een onderzoek naar de p van prijs binnen de. Nu ben ik op zoek naar de antwoorden op de bovenstaande vraag. Dit, om een beeld te krijgen van de redenen waarom men het goedkoopste product zou willen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het woord marketingmix is weggevallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Als je onderzoek doet naar de prijs in de marketingmix zal je vanzelf merken dat niet iedereen per se zo goedkoop mogelijk wil.

Sommige producten worden juist bewust duur gehouden. Dit kan meerdere redenen hebben:
- product geloofwaardig maken, mensen denken toch al snel: als het duur is, zal het wel goed zijn
sommige producten wantrouw je gewoon omdat ze te goedkoop zijn
- om exlusief te zijn, veel mensen willen een bepaald product omdat het duur is en zo een bepaalde status krijgt

Hieronder een leuk (waargebeurd) voorbeeld uit een boek van de psycholoog Cialdini:

Een vrouw heeft een souvenierwinkeltje in een chique vakantiebuurt. Ze heeft net mooie blauwe armbanden ingekocht en besluit deze te verkopen aan een heel eerlijke, scherpe prijs.

Er gaan dagen en dagen voorbij en ze verkoopt geen enkele armband. Iedere keer als een klant naar de armband kijkt doet ze erg haar best om de armband aan te prijzen (de prijs is immers uiterst scherp).

Na een paar weken vertrekt de vrouw voor een paar dagen op vakantie. Ze schrijft nog snel een briefje voor haar personeel:

"verkoop die blauwe armbanden maar aan 1/2 van de prijs"

Het personeel leest het briefje verkeerd en doet de prijs maal 2. Toen de eigenares een paar dagen later terug kwam, waren alle armbanden verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heel eenvoudig: Je wilt zoveel mogelijk voor je geld hebben, dus of een heel dure auto en 'that`s it', of een goedkope auto + autoradio+ GPS enz. Je wilt gewoon zoveel mogelijk waar voor je geld. Hoe goedkoper je het kunt kopen, hoe meer je overhoudt voor nog meer zo goedkoop mogelijke dingen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Iedereen weet, goedkoop is duurkoop. Tegenwoordig leven we in een weggooi maatschappij. Alles veroudert erg snel, vooral op electronica gebied bijv. Zo koop je een dure PC. een jaartje later is hij al 'ouderwets'. Is hij al te langzaam, heeft te weinig geheugen of noem maar op. Waarom dan nog een dure kopen die jarenlang meegaat?
Het hoeft niet langer jaren mee te gaan, we houden van verandering en steeds wat anders/nieuws en dat hoeft niet duur te zijn, want je hoeft er geen jaren meer mee te doen.
amc
13 jaar geleden
Waarom zou je meer betalen voor iets, als je het ook voor minder kan krijgen? dan ben je toch gek als je het niet doet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen prijsvergelijk doet ben je een dief van je eigen portemonnee en als je het wel doet is er altijd wel een winkel die net goedkoper is dan de ander. Op die manier kun je vaak heel veel geld besparen en van dat geld weer wat anders kopen of iets leuks mee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me nogal simpel. Wie zou er nu vrijwillig veel betalen voor iets als het ook voor weinig kan?!
13 jaar geleden
Ik vind prijs minder belangrijk dan de prijs/kwaliteit-verhouding eerlijk gezegd. Goedkoop is namelijk vaak duurkoop. Ik ga dus zelf niet altijd voor het goedkoopste.