Wat zijn de voor- en nadelen van een kapitalistische maatschappij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke kapitalistische maatschappij? Wanneer?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1. Kapitalisme is een welvaartsmachine. De wereldwijde armoede is volgens het UNDP de afgelopen vijftig jaar sterker teruggdrongen dan in de vijfhonderd jaar daarvoor.
2. Kapitalisme schept arbeidsplaatsen. Alleen al tussen 1980 en 1990 nam wereldwijd het aantal arbeidsplaatsen met 800 miljoen toe.
3. Kapitalisme is gezond. De gemiddelde levensverwachting wereldwijd is al gestegen tot 65 jaar.
4. Kapitalisme laat mensen leren. Driekwart van de wereldbevolking kan lezen en schrijven, want de vrije markt heeft behoefte aan slimme mensen.
5. Kapitalisme bevordert vooruitgang en innovatie. Containeroverslag bijvoorbeeld maakte wereldwijde handel heel veel goedkoper.
6. Kapitalisme zorgt voor gelijkwaardigheid. Discriminatie is niet in het belang van ondernemers, die willen niemand uitsluiten als klant en ook niet als werknemer.
7. Kapitalisme is een bondgenoot van vrijheid.Zelfstandig ondernemen kan alleen maar succesvol zijn als er een zekere mate van vrijheid heerst. Trouwens: In geen en

Het beste antwoord

De wereld word om zeep geholpen door het kapitalisme.Karl Marx zei al ,het kapitalisme stort in onder haar eigen excessen en dat zie je vandaag de dag ook al gebeuren.Om maar te zorgen dat de tv technologie voorstoomt word heel afrika leeggegraven.En om de wapenindustrie maar winstgevend te houden worden er in de hele wereld wapens verkocht die door grote bedrijven geproduceerd worden.Toen het kapitalisme omstreeks 1500 begon was het een mooi systeem.Eenieder kon op een vrije markt zijn waren aanbieden,simpel gezegd dan.Maar de rijken werden rijker en de armen werden slaven van de rijken.En vandaag de dag is dat nog steeds zo.

Er zijn in mijn ogen weinig voordelen aan het kapitalisme en enorm veel nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voordeel: de rijken worden rijker.
Nadeel: de armen worden armer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dat van die armen vinden de rijken geen nadeel.
voordeel: eigen initiatief wordt beloond
nadeel: sommigen nemen initiatieven die erg ten kosten van anderen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordelen: eigen initiatief wordt beloond ( zolang dit initiatief door de maatschappij wordt gewaardeerd ) . Je kan vrij kiezen welk beroep je wilt gaan uitoefenen. Je kan veel geld verdienen als je succesvol bent ( al kan dat succesvol zijn heel relatief zijn ) .

Nadelen : De kapitalistische wereld raakt van tijd tot tijd verstrikt in een crisis . De kapitalistische maatschappij denkt meer " korte termijn " dan " lange termijn". Er wordt in de kapitalistische maatschappij te weinig rekening gehouden met externe kosten , die er wel zijn ( milieuvervuiling bijvoorbeeld) maar die niet of nauwelijks worden doorberekend.
Mensen die niet succesvol zijn worden nauwelijks beloond en dreigen als "werkende " armen , ongelukkig te worden.