Waarom rijden er auto's om 3 uur 's nachts met zwaailichten?

Er reed vannacht rond 3 uur 's nachts een grijze auto langs met blauwe zwaailichten. Ik kon duidelijk zien dat het geen politiewagen was, want er zaten geen rood blauwe strepen op. Hij had ook de sirene aan, maar deze klonk een toontje lager dan een normale politie sirene. Weet iemand wat voor een auto dit zou kunnen zijn en wat deze doet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Vervoer van donororganen die met spoed moeten worden ingezet, zoals hart en longen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onopvallende politie voertuigen hebben ook vaak zwaailichten (zetten ze op t dak bij spoed). Er worden meer onopvallende auto's genruikt dan je denkt. Niet qlleen bij verkeerspolitie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wilde net zeggen: geen striping betekent natuurlijk nog niet dat het geen politie is..

Antwoorden (1)

Sommige auto's van de politie zijn onherkenbaar om zo makkelijker overtredingen en misdaden aan te kunnen pakken. Ook auto's van arrestatieteams zijn niet te herkennen als politie-auto's. Auto's van diplomaten mogen soms ook zwaailichten voeren. Ook beveiligingsdiensten zoals die van Wilders kunnen hier gebruik van maken.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helemaal waar, je kunt niet zien of een auto van de politie is of niet, en ook niet horen aan de toonhoogte. Dat van die diplomaten geloof ik zo, maar zwaailicht en 'sirene' zijn signalen om voorrang te krijgen, en voor een diplomaat zie ik daar om die tijd niet zoveel reden toe. Voor hun veiligheid lijkt dat me juist contraproductief, want ze trekken wel aandacht. Gaat trouwens ook op voor politie die een boef wil vangen terwijl ze de weg voor zich alleen hebben. Maar over de verkeerssituatie staat niets in de vraag, dus misschien wilden ze toch kruisingen nemen met hogere snelheid dan normaal. En dan zet je niet tussen elke kruising die dingen weer uit. Eenmaal kermis makend, ben je toch niet onopvallend meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Klopt grotendeels. Maar strikt genomen mogen diplomaten en beveiligers géén zwaailichten en sirene vervoeren. Wat wel mag is dat zij in een (al dan niet "onopvallende" POLITIEauto) stappen met een agent achter het stuur. Die politieauto (!) mag dan in bepaalde gevallen zwaailichten en sirene voeren. Overigens worden diplomaten ook vaak begeleid door gewone politieauto's of -motoren. In zo'n geval voert de auto zélf geen waarschuwingssignalen, maar zorgt de politiebegeleiding wél voor een vrije doorgang in het verkeer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Oeps... "Maar strikt genomen mogen diplomaten en beveiligers géén zwaailichten en sirene vervoeren." VERvoeren mag natuurlijk wél.
VOEREN mag niet
;-p