Waarom heeft Nederland geen (eigen) kernwapens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nederland heeft wel kernwapens liggen. Dat zijn inderdaad bommen die we voor onze bondgenoot (V.S.) bewaren zoals ik het begrijp.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Volkel
Onder het kopje kernwapens. Dat alleen al heeft voor zoveel controverse gezorgd (toen men het nog niet 100% zeker wist) dat ik niet aanneem dat de regering zelf dergelijke bommen aan wilde kopen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Nederland heeft wel kernwapens liggen, maar dat zijn Amerikaanse wapens en ze liggen op Amerikaans grondegebied (net zoals dat een ambassade een klein stukje buitenlands grondgebied is) Ook hebben de Amerikanen de zeggenschap over het gebruik van die dingen. D'r is weinig Nederlands aan, anders dan dat de politiek er toestemming voor heeft gegeven dat die dingen op een geheime plaats (=vliegbasis Volkel) liggen.

Het beste antwoord

Nederland is één ven de ontertekenaars van het Non-proliferatieverdrag.

Het non-proliferatieverdrag is een verdrag dat het bezit van kernwapens beperkt. Het verdrag is op 1 juli 1968 opgesteld door Ierland en ondertekend en geratificeerd door 189 landen. Vijf landen nemen niet deel aan het verdrag: India, Pakistan, Israël, Noord-Korea en Zuid-Soedan. Het verdrag is gebaseerd op drie pijlers: non-proliferatie, ontwapening en het recht om kernenergie voor vreedzame toepassingen te gebruiken.

Tijdens het opstellen van het verdrag waren er vijf landen met beschikking over kernwapens: de Verenigde Staten, Sovjet-Unie, Verenigd Koninkrijk, China en Frankrijk. In het verdrag is vastgelegd dat het bezit van kernwapens tot deze vijf landen (alle permanent lid van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties) wordt beperkt en dat zij de benodigde technologie niet aan andere landen zullen overdragen. Tevens zullen zij geen kernwapens inzetten zolang ze niet met kernwapens worden aangevallen. In de loop der tijd zijn de details hiervan gewijzigd en de VS en VK hebben aangegeven kernwapens te kunnen inzetten als zij worden aangevallen met biologische of chemische wapens.

Het verdrag bepaalt dat de landen die over kernwapens beschikken hun voorraden reduceren.

Om voldoende draagvlak voor het verdrag te creëren, wordt het gebruik van kernenergie voor vreedzame toepassingen expliciet toegestaan, inclusief het verrijken van uranium.

Andere antwoorden (1)

Omdat het nederlandse volk in de jaren tachtig duidelijk heeft aangegeven dat ze dat niet willen. Als er 550.000 mensen in Den Haag lopen te demonsteren kun je dat als carriere-bewuste politicus moeilijk negeren. We hadden in die tijd trouwens wel kernwapens: nucleaire dieptebommen, NIKE-luchtdoelraketten, Lance-raketten, 155 mm granaten... allemaal niet echt praktisch te gebruiken. De "domme" bommen die in België en Nederland onder F-16's gehangen kunnen worden (en in Duitsland onder Tornado's) zijn vnl symbolisch