Hoe en wanneer vervaagd een 'traditionele eerbetoon'?

Ik vroeg me af: zal er over 500 jaar nog steeds aan dodenherdenking en bevrijdingsdag gedaan worden? Lijkt me sterk van niet. Maar hoe zou zoiets 'vervagen'? Dat het de komende 10 jaar nog ieder jaar gedaan zal worden lijkt me logisch, maar er zal ooit na X aantal jaar een moment zijn waarop het ophoudt, maar je kan toch niet gemakkelijk op een gegeven moment zeggen dat het moet ophouden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Erna55
6 jaar geleden
Waarom moet het ophouden ? In 1502 heeft Huissen gewonner van Karel van Gelre. Dit wordt nog steeds gevierd.
In 1572 is Den Briel bevrijd. Dit wordt nu steeds gevierd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de belangstelling afneemt dan wordt de frequentie steeds lager, van jaarlijks, naar om de 5 jaar (denk maar aan Bevrijdingsdag), en zal de periode tussen de herdenkingen steeds langer worden. En tenslotte bijna helemaal verdwijnen. Tenzij wij met zijn allen het gedachtegoed van " dit nooit meer", belangrijk genoeg vinden om dat levend te houden. Maar gezien de "ieder voor zichzelf mentaliteit" die steeds sterker in de maatschappij doorklinkt, ligt dat niet in mijn lijn der verwachtingen.
tinus1969
6 jaar geleden
Er is helemaal geen vaste regel na hoeveel tijd een traditioneel eerbetoon vervaagt. Wart er vooral toe doet, is of het eerbetoon nog iets betekent; waarbij dat eerbetoon soms ook verandert van vorm en betekenis.
Zo vieren de Fransen al meer dan 2 eeuwen Quatorze Juillet en de Amerikanen nog langer Thanksgiving. De paastraditie is nog veel ouder :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik gok dat 4 mei, de dodenherdenking/2 minutenstilte steeds minder zal worden naarmate de generaties vorderen. Nu heb ik nog een opa die de oorlog heeft meegemaakt. Mijn neefje heeft straks de herinnering aan een opa die het heeft meegemaakt. Zijn kinderen zullen er straks niks mee hebben behalve de verhalen die ze dus via-via hebben gehoord. De binding zal dus wegvallen en zo ook het besef. Mensen van mijn generatie zullen wellicht nog een tijdje de traditie voortzetten, maar dat zal steeds moeilijker worden als de aankomende generaties geen direct verbinding meer hebben met WOII. Enige wat men kan doen is dus wat men nu al probeert, zoveel mogelijk andere slachtoffers herdenken van andere oorlogen en rampen en zelf veroorzaakte ellende. Voor 5 mei zal iets gelden als: zolang het een vrije dag blijft (of jaarlijks wordt) met de festivals, zal dat nog lang zo kunnen bestaan. Zie idd de voorbeelden van andere "vrijheidsfeesten".

Antwoorden (2)

Zoals we zelf al weten, blijven een heleboel data belangrijk voor ons, voor onze geschiedenis.
Voor de samenleving, voor het dagelijks leven is je vraag interessant, want hoe kunnen wij hier nu antwoord op geven? Dat is in een glazen bol kijken, dat is voorspellen wat er gaat gebeuren. Dat kan toch niemand, al beweren velen op die kleine bedrukte papiertjes dat prof.dr. Huppeleflup of dr. Nepperd dat zij ook jou kunnen genezen van alles wat je maar mankeren kan.
Voorspellen kunnen wij dit niet.

Wel kijken hoe het nu al verandert. Dat inmiddels alle gesneuvelden in alle oorlogen en acties herdacht worden op 4.mei. Dat inmiddels ook de slavernij herdacht, zeg ik dit goed, of liever het einde van de slavernij gevierd wordt!
Het is van veel afhankelijk of en wat er verandert.

Ik las: een vrouw, dertiger: natuurlijk denk ik er wel aan 2.minuten stilte, maar ik ben geen kuddedier!!
En ja het lag niet aan haar opvoeding, zij wist het, was er mee opgegroeid: 4 mei 20.00 uur en 2 minuten stilte...
Toen dacht ik haar oma heeft het meegemaakt, haar moeder is 2e generatie en deze dertiger , netjes opgevoed , is GEEN kuddedier?!? dus weigert er op dit tijdstip om 20.00 uur op 4 mei rekening mee te houden. Daar kwam het wel op neer.

Dit is mijn antwoord.
Dit traditionele eerbetoon vervaagt waarschijnlijk zodra er genoeg mensen zijn om de anderen te overstemmen, wanneer er weer over gediscussieerd wordt. Zoals toen wel of geen vrij op 5 mei Bevrijdingsdag: ja tuurlijk!! Vrije dag! Maar een dag eerder de doden herdenken en die 2.minuten stilte? dat is waarschijnlijk veel te moeilijk voor een hoop mensen of wellicht ook te duur door al die bewaking tegenwoordig.
Heeft het dan vermoedelijk niets met een goede opvoeding te maken, eerder met een gebrek aan empathie en/of een groot ego.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
4 mei worden oorlogsslachtoffers herdacht.
5 mei vieren we de vrijheid. Onderdeel van die vrijheid is dat iedereen in Nederland helemaal zelf mag bepalen of, hoe, waar, wanneer en met wie hij/zij de oorlogsslachtoffers wil herdenken. Het is natuurlijk niet heel netjes om tijdens de 2 minuten stilte je gras te maaien of de heg te gaan snoeien, maar zolang iemand geen (geluids-) overlast geeft moet hij/zij helemaal zelf weten wat hij/zij op 4 mei gaat doen. Doel van de herdenking op 4 mei èn de viering op 5 mei is ook dat we met elkaar stilstaan bij de oorzaken van al dit leed. Bijna elke oorlog begint ermee dat er mensen zijn die vinden dat zij voor andere mogen bepalen hoe die hun leven zouden moeten invullen, wat anderen zouden moeten voelen, denken of doen. Je opmerking over die vrouw van 30, in combinatie met de laatste zin (gebrek aan empathie of een groot ego) geeft aan dat jij niet helemaal begrepen hebt waar het eigenlijk om gaat.
Erna55
6 jaar geleden
Ik geef een min.
Een groot ego, gebrek aan empathie hebben niets te maken met de keuze om wel of niet meedoen met 2 minuten stilte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb ik niet helemaal begrepen waar het om gaat? Heb ik het niet goed verwoord Ineke?
Iemand die zegt wel respect te hebben maar het niet wenst te tonen, "ik ben geen kuddedier!" ligt dat niet aan opvoeding/ego en gebrek aan empathie? nou dacht van wel hoor. Dus geen 2.minuten stilte, maar omdat zij wel een opvoeding had genoten wist ze er wel van. ... en dan ligt het daar dus niet aan? [Het is natuurlijk niet heel netjes om tijdens de 2 minuten stilte je gras te maaien of de heg te gaan snoeien, maar zolang iemand geen (geluids-) overlast geeft moet hij/zij helemaal zelf weten ...etc.] Je vind het 'niet heel netjes' ... ik vind het onbeschoft als je het wel weet en er geen rekening mee houdt. Nee zeg jij DAT IS VRIJHEID!! Ben het helemaal niet met je eens, denk dat jij totaal niet begrijpt dat ik dit juist zeg, respect en herdenken hoe zeg ik niet wel 2 minuten stilte, ten minste toch. Overigens, als laatste leesteken had ik geen punt maar een vraagteken moeten gebruiken, foutje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"respect en herdenken hoe zeg ik niet wel 2 minuten stilte, ten minste toch."
Die zin is in tegenspraak. Vergelijkbaar met een zin als:
"Het maakt niet wat voor kleur kleding je draagt, als het maar zwart is" Wat niet helemaal duidelijk is in je verhaal, bedoel je nu dat die vrouw andere stoorde in de 2 minuten herdenking, of dat ze in haar huiskamer gewoon doorpraatte? "Heeft het dan vermoedelijk niets met een goede opvoeding te maken, eerder met een gebrek aan empathie en/of een groot ego."
Als er een verminderde interesse is, zal dat zijn omdat de binding met overledenen uit de tweede wereldoorlog lager is. Als morgen de regering of een comité instelt dat we op datum X de slachtoffers van de tachtig jarige oorlog weer gaan herdenken zal daar bijna niemand voor te porren zijn. Ik kan me voorstellen dat het gebruik 2 minuten stil te zijn over 3-4 generaties weg is omdat de binding dan weg is. Niemand van die mensen heeft dan iemand gezien of gesproken die de oorlog heeft meegemaakt, zoals wij niemand kennen die de tachtigjarige heeft meegemaakt.
Dat kan niemand met enige zekerheid zeggen.

Zo gaat dat met tradities....ze worden bedacht en passen zich daarna aan de tijd aan. Het kan ook nog zo zijn dat ze uiteindelijk verdwijnen.

Officieel ontstond in 1919 de traditie om collectief te gedenken, in Groot-Brittannië, tijdens de eerste herdenking na de eerste wereldoorlog. Het werd toen 'de groote stilte' genoemd en werd door een Koninklijk besluit van King George IV ingesteld. Op 11 nov. zou 's morgens om 11 uur alle werkverkeer stil moeten liggen evenals het vermaak. Zelfs de voetgangers op staat moesten stil blijven staan om het uur van de sluiting van de wapenstilstand te gedenken. Ook telegraaftoestellen zouden 2 min. niet tikken.

Hiermee was de officiële traditie van collectieve rouw begonnen en vanaf dat jaar herdenken de Britten elk jaar hetzelfde op 'Remembrance day' waarbij wordt stilgestaan bij de WOI.
In de loop der jaren sloten zich ook andere landen zich hierbij aan.

Ook ons land ging hiertoe over, al ging het aanvankelijk niet van harte. In 1922 werd een poging gewaagd bij het Geuzenfeest in den Briel, waarmee de inname van 1572 werd herdacht. Alleen toen de leden van het Koninklijk huis arriveerden op het marktplein voor de plechtige stilte, drong het volk naar voren en barstte los in een hels kabaal. Pas na de WOII werd op 9 mei 1945 op de Dam, de eerste officiële stilte gekoppeld aan de dodenherdenking, die tegenwoordig begint om 20 uur 's avonds. In het eerste naoorlogse jaar was dit overigens nog om 11 uur 's morgens.

Momenteel leven er nog steeds mensen die de oorlog direct of indirect hebben meegemaakt. Ook op scholen wordt nog steeds gerefereerd aan met name WOII, hoewel Nederlandse geschiedenis al vaak niet meer wordt onderwezen. Tegenwoordig is het meer 'maatschappijleer' en is meer algemeen geworden.
Pas wanneer Nederlandse geschiedenis jarenlang niet meer geleerd wordt aan kinderen en vele generaties opgroeien waarin niet meer aan de oorlog wordt gerefereerd omdat er niemand meer over is die die tijd heeft meegemaakt of zich herinnert dat in zijn/haar familie oorlogsslachtoffer te betreuren waren, zal de tijd gekomen zijn om de traditie te verbreken. Zolang de mensen er nog aan herinnert worden, zal het wel blijven bestaan.
amc