Ik vind bepaalde woorden door mannen uitgesproken richting vrouwen denigrerend, zijn ze dat ook?

Ik merk dat als je iemand die je nog niet kent op het internet spreekt, je als vrouw zijnde vaak openingen krijgt zoals: Hey, chickie of hey lekkertje.
Dit vind ik echter overkomen alsof er op je word neergekeken!

Dus hier woorden die ik denigrerend vind wanneer ze worden uitgesproken naar vrouwen:

-chickie
-lekkertje
-lekkerding
-geil ding (die is helemaal erg!)
-stoeipoesje
-schatje

Dit zijn er nog maar een paar van.

Is dit gewoon deel van de moderne taal of is dit nou denigrerend?

Weet jij het antwoord?

/2500

liefkozend bedoeld

Ik vind het behoorlijk denigrerend. Ze hebben een bepaalde lading die ik vernederend vind voor een vrouw. We moeten het niet accepteren.

Dat is de taal van tegenwoordig. Sommige mensen spreken elkaar tegenwoordig elkaar zo aan. Of mensen die zo aangesproken worden het altijd even leuk vinden is een tweede. Het ligt er voor mij bijvoorbeeld aan wie het zegt. Als iemand die ik goed ken dit tegen me zegt zou ik het minder vervelend vinden als bijvoorbeeld een vage buurman me ineens met chickie of schatje aan zou spreken,ik zou me in dat geval erg ongemakkelijk gaan voelen en me afvragen wat voor bij bedoelingen die gene zou hebben.

Het getuigt inderdaad niet van enige vorm van respect. Dus wat mij betreft heb je gelijk.

Alle woorden zijn behoorlijk denigrerend, behalve lekkerding en schatje. Het ligt er uiteraard wel aan in welke zin je het gebruikt, maar schatje en lekkerding worden meestal positief gebruikt.

Het is zeker denigrerend...Alsof je een soort ,ding, bent. Moppie...ook zo erg. GRrrrrrrrrrrr. Een ding om sex mee te hebben...zo zie ik dat. Deels moderne taal....helaas...de waarden en normen zijn compleet spoorloos. Gedegradeerd van vrouw of meisje...naar een wandelende vagina...zo lijkt het af en toe. Maar...hoe kan het ook anders...als je s'avonds vanaf half twaalf ongeveer...op RTL 4....RTL 5....NET 5...SBS 6...RTL 7...Veronica...ALLEEN MAAR TIETEN OVER HET SCHERM ZIET GAAN. En die wijven...alle standjes laten zien aan heel nederland...nog ff dan zie je ze het gewoon doen...over een jaar ofzo. Wat een voorbeeld zeg. Iedere toerist die hier komt...vind het maar raar en ongepast...dat dit allemaal zomaar kan en mag. En nog het ergste....die kerels worden daar opgewonden van...zijn alleenstaand...en kunnen daardoor wel eens een wildvreemde vrouw gaan verkrachten. Daar hun verstand dan beneden zit en niet meer in hun hersenen. Over normen en waarden gesproken....in dit land. Over respect gesproken...in dit land. Vrouwen die als een soort prostituee op de beeldbuis komen...om de getrouwde mannen te verleiden tot telefoon sex. Ziek of ziek? Heel ziek! Wij zijn het enige land....waar dit mogelijk is. Toppunt van gestoordheid, lijkt mij. Die kerels denken dat iedere vrouw zo is...zoals op de tv. Echt waardeloos dit gedoe, bah, bah en nog eens bah. Terwijl de intimiteit ZO MOOI kan zijn...als beiden verliefd zijn op elkaar.

ik ben een man maar ik vind die woorden zodanig van slechte smaak spreken dat ik ze niet gebruik tenzij diegene weet dat ik ze niet meen. en meestal op een plagerige manier. maar eigenlijk is het taal en respect verloedering

Denigrerend ja maar hangt ook van de persoon achter de woorden, wie het zegt bedoel ik dan. Moppie en skatje gebruik ik zelf ook en dat is liefkozend bedoelt. Zeg ik ook tegen mijn katten. Maar als ik iemand hoor zeggen 'dit is mijn vrouwtje' dan vindt ik dat weer denigrerend.

ìs ook een beetje de taal van een bepaald soort groep ( volks? ik weet het even niet ) : in andere meren vissen kan al een hoop schelen

Ik vermoed dat het heel erg af hangt op wat voor soort sites je - je ophoud in bepaalde (sub) culturen is het heel normaal dit soort taal te bezigen op andere sites ( zo als deze ) niet. Dus persoonlijk vraag ik mij af waar jij je dan ophoud als er zo tegen je gesproken wordt. want ik vind wel dat als je het zelf opzoekt je dan ook niet ineens de zedenmeester(es) moet gaan spelen... als je -je stoort aan bepaald taalgebruik welke ergens anders normaal gevonden wordt staat het je vrij wel of niet mee te doen. sorry ......maar dat is mijn mening

Sommige mensen vinden dit erg, anderen niet.

Dit is helaas tegenwoordig de norm. Ook andersom is het geval, dat vrouwen rare dingen roepen naar mannen. Dat heb ik vaak genoeg ook meegemaakt, en vond ik ook niet prettig. Sex is een wegwerpproduct geworden, en echte ware liefde is ingeruild voor een kortstondig moment van extase.

Wen er aan, mijn buurjingetje van 5 zei maakte laast zijn vader uit voor zeurzek. Zou ik op die leeftijd hebben gedacht wat hij zei en ze zouden er achter zijn gekomen, dan kon ik drie dagen niet zitten en twee maanden aan vloeibaar voedsel.

Ik vind het ook denigrerend, maar ik merk dat jonge meiden onder elkaar (op hyves, op msn) ook dit soort woorden gebruiken voor elkaar, en dan lijkt het wel alsof ze helemaal niet de sexuele lading hebben die jij en ik er achter zoeken. Dus misschien moeten we die grieten maar eens op gaan voeden dat dat dus niet normaal is. Ik zal er vanmiddag even mee beginnen, als ze weer thuis is van school!

Zelf zie ik niet alles als denigrerend. Bijvoorbeeld als een man op straat tegen me fluit of zegt dag lekkerding zie ik dat eerder als een compliment dan een belediging. Voor mij betekent dat dat ik er goed uitzie. In mijn cultuur is dat heel normaal dus het kan zijn dat ik er daarom zo tegenaan ga kijken. Pas als een man me gaat uitschelden of smerige taal gaat gebruiken dan pas zie ik het als een belediging. Dus op internet denk ik er zelfde over. Het is gewoon een spel tussen een man en vrouw. En is een beetje flirten zo erg dan?

Dit fenomeen is al 4 decennia bezig, eerst deden slechts de stratenmakers, bouwvakkers zulks, nu is het geëvolueerd in quasi vriendelijk bedoelde retoriek. Ook heeft het te maken met de incassering van de tegenwoordige vrouw. Hench, indien een vrouw langs een werkplaats loopt op haar hakken en een korte rok, of zelfs in een strakzittende jeans, en er wordt absoluut niets tegen haar geroepen, gefloten of zulks, dan zakt haar zelfvertrouwen twee verdiepingen, en denkt ze "zie je wel, ik ben minder aantrekkelijk dan vroeger toen ze nog wel omkeken en floten". Ben het met je eens dat sommigen er een hobby van hebben gemaakt en zeker te weten denigrerend een vrouw benaderen, terwijl ze denken dat ze dan juist stoer zijn. Dat heeft te maken met 's mans irrationele gedachte dat hij "God's gift to women" belichaamt. Zijn ook vaak de lelijke mannen die toch niets te verliezen hebben, in een poging 'leuk' over te komen op zijn collega's, die hem eigenlijk allemaal een 'zak' vinden. Doet me een beetje denken aan de reclame van ik meen Wehkamp of Neckermann, waar een vrouw een lading kleding besteld, tegenover haar gallerijwoning een bouwplaats is, ze kleedt haarzelf steeds om in de ene na de andere outfit, ze loopt naar buiten en wacht op de respons van de 'heren', ze besluit de kleding te houden waar ze een 'gejoel en gefluit' bij hoort. Op het internet, ja we komen er wel (: Daar gelden andere normen en waarden, de remmingen die ontstaan in de realiteit, verdwijnen met de groeiende anonimiteit van het fenomeen proxy, chatbox, avatar en virtuele realiteit. Het is als alcohol bij een discoganger, hoe meer alcohol erin glijdt des te meer loslippigheid en daarmee ook denigrerende opmerkingen naar de andere sekse. ( meen het ook waar te nemen bij de vrouwen als daar teveel alcohol in gestopt wordt ). Je zou af en toe mijn privé verzoeken eens moeten lezen, hoe dit fenomeen ingeslopen is bij zowel man als vrouw in de dagelijkse 'omgang'. Mannen willen graag 'cool' overkomen en denken met openingen als "schatje, lekker ding, chickie", beter te scoren op de aandachtslijst van het vrouwelijke schoon, welke op het internet in ruime mate voorradig is. Indien jij je beledigt voelt met zo'n openingszin of opmerking, gaat zo'n snuiter gewoon een chatbox verder, totdat hij een vrouw tegenkomt die er wél op in gaat, omdat ze misschien een wat minder goed zelfvertrouwen heeft dan jij. Resumé: sommigen bedoelen het ronduit denigrerend, anderen denken 'cool' te zijn.

denigrerend is het pas, als de ontvanger dat zo ervaart. dat zal zeker zijn, als de verzender een volkomen vreemde (zo begrijp ik uit je vraag) is. Dan is het volkomen ongepast om dergelijke aanspreekvormern te gebruiken. ze zijn dan inderdaad erg kwetsend. het lijkt wel bij ons huidig tijdsbeeld te horen: - ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. - IK doe dat, want IK vind dat leuk en wat de rest vind, kan me NIET schelen. - als IK iets niet leuk vind, mag IK er iets van zeggen en als jij iets niet leuk vind heb je te lange tenen. - zinloos geweld - hooligans gelukkig zijn er ook nog leuke mensen waar je wel wat mee kunt. focus je daar op en negeer de lomperikken.

Het is denigrerend en onacceptabel en getuigt van een lage intelligentie.

Het geeft inderdaad te denken. Maar als ze je met "goedendag mevrouw" aanspreken, voel je je vast ook niet serieus genomen. Soms is het onzekerheid van de aanspreker, soms stijl, misschien soms zelfs "de bedoeling" om er wat mee te bereiken. Daar zul je vast binnen 5 min. wel achter komen.

Laatdunkend, stompzinnig of allebei.

Het is vooral onbeschoft. Want je bent hun chickie/lekkertje/lekker ding/stoeipoesje/schatje niet, en waarschijnlijk ben je zelfs het tegenovergestelde van geil als ze je zo aanspreken. De woorden op zich vind ik niet denigrerend, het gaat om de context. Als mijn man me zijn stoeipoesje noemt, is dat iets totaal anders dan dat één of andere vreemde kerel denkt dat hij dat ook mag. Het is het feit dat hij denkt dat hij je zo mag aanspreken waar een denigrerende houding uit spreekt. Vergelijk het met daden: als je eigen partner je begint te strelen omdat hij graag seks met je wil, is daar niets mis mee. Als de kerel die toevallig ook op de bus staat te wachten zich exact hetzelfde gedraagt, is dat aanranding.

-lekkertje -lekkerding -stoeipoesje -schatje Gebruik ik ook zovaak bij mijn vriendinnetje. Die heeft er totaal geen moeite mee. Overigens staat schatje in de top liefkooswoordjes volgens mij. Als vrouwen er problemen mee hebben dat iemand deze woorden zegt moeten zij hun mond open doen tegen degene dat zegt. Met een vraag stellen op internet en er op reageren dat je het beaamt haalt de woorden niet weg uit de mond van die mensen.

Ikzelf vind deze opmerkingen niet passen. Zoals al eerder genoemd is strookt het niet met de "elegante" benadering van een vrouw. Een vreemde die een hem onbekende vrouw zo benaderd kan op zijn vingers natellen dat hij niet een reactie krijgt als: "Wat fijn dat je mij zó aanspreekt." Accepteren? Hoeft niet. Als je het zo laat dan geef je toestemming om dit gedrag te laten herhalen. Keihard terugschelden? Ook niet de beste reactie, juist kwaad worden en terug schelden geeft de tegenpartij het idee dat hij kan provoceren en / of scheld terug. Wat helpt dan wel? Wees duidelijk: Laat in je profile weten niet zo aangesproken te worden. Veel grapjassen doen het dan juist wél maar bij herhaaldelijk wegklikken en niet reageren houdt het vanzelf op. Over moderne taal gesproken. Ik vraag me wel af wat vrouwen / meiden met T shirts met: "Ik ben een Bitch" e.d. bedoelen. Maar misschien is dat een vraag die nog eens op GV gesteld kan worden....

Geachte, De persoon of personen hebben zeker nog niet gehoord van internet etiquette ! Het is namelijk zo dat er ook spel regels bestaan over korrekt internetgebruik !! Wat de ene denigrerend vind is het voor een ander niet zo ! Persoonlijk heb ik hier ook moeite mee, als iemand tegen mijn vrouw zou zeggen, dat zij een lekker ding is ! Terwijl zij dit helemaal anders kan interpreteren... Als ik zeg bijvoorbeeld schatteke, lieveke, zoeteke, dan is dit liefdevol bedoeld en zal zij hier zeker geen aanstoot aan nemen ! Ook heeft dit woordgebruik te maken met de normvervag- ing van onze maatschappij ! Dit kan denigrerend overkom en voor de vrouw(en) Voor meer informatie ivm de etiquette en safer gebruik van het internet zie de toegevoegde linken ! Veel leesgenot ! Mvg, Karel8158

Alles wat vandaag de dag gezegd wordt is moderne taal, maar iemand een lul noemen (modern woord voor klootzak) is denigrerend (het oude woord ook). Schatje lijkt mij gewoon vriendelijk, je zou dit ook tegen een kind kunnen zeggen. Dit zou nog wel kunnen, al is het erg amicaal voor een eerste kennismaking. De andere, chickie (kip) is weinig flatteus voor niet-gevogelte. We noemen mensen ook geen dog, cow, elephant of swine, dus dit kan niet, omdat het denigrerend is. Vanuit het Engels zit hier een soort kip ik pak je gedachte achter, dus mogelijk seksueel getint. lekkertje - lekkerding hebben of met eten of met seks te maken. geil ding spreekt voor zichzelf. Poesje is aanduiding voor het vrouwelijke geslachtsorgaan, dus stoeipoesje is overduidelijk seksueel getint. Deze uitspraken gaan over de grens van seksuele intimidatie. Het probleem zit in de maatschappij. Vrouwen worden voorgespiegeld als seksobjecten in de reclame en na de reguliere uitzendingen en op het www als wijf wilt weer. Plat zonder de diepte van een relatie, algemeen alsof de opgewonden vrouw die altijd op zoek is, overal in de maatschappij zit. Mannen met een beperkt relativeringsvermogen geloven wat ze krijgen voorgespiegeld, en reageren dus vanuit hun vervormde oogkleppen.

Ja ik vind het zeker denigrerend als mannen ons vrouwen of meisjes aanspreken met woorden die eigenlijk doelen op sexueel vlak en als zodanig wordt bekeken. Een speeltje meer niet, een geeft aan dat we niet als volwaardig persoon worden gezien maar meer als een lustobjekt. Zeker als tegenwoordig de populaire woorden onder de jeugd hoor, dan schrik ik daar wel behoorlijk van en niet van de woorden zelf, maar van de intensie die ervanuit gaat. Ik vind het niet kunnen, het geeft geen respekt naar vrouwen toe, en omgekeerd gebeurd dit ook bij mannen , zijn vrouwen zat die ook mannen denigreren. De wereld zou al veranderen als mensen elkaar niet als lustobekt zien om hun eigen bevrediging te bewerkstelligen maar als gelijke mensen in respekt en waarde zouden beoordelen en respekteren...maar ja als ik hoor dat onder de jeugd tegenwoordig het woordje wijf als normaal wordt beschouwd ...ik vind persoonlijk het woord wijf denigrerend...het betekent hoer, of als uitscheldwoord...en ik vind dat het daar al mee begint, als een meisje of vrouw dit accepteert dan kan je ervanuit gaan dat de rest van denigrerende woorden snel volgt...

Bronnen:
eigen mening

Ik vind het denigrerend en ordinair en taalverloedering. Stijlloos en respectloos, dus ben het helemaal met je eens. Volgens mij heeft het ook een beetje te maken met uit welk "taalmilieu"je komt. Ik heb jonge, moderne kinderen,maar ik weet zeker dat ze die woorden zelden gebruiken, wellicht afentoe bij uitzondering eens plagend, maar verder zullen mijn 3 zoons niet iemand zo aanspreken....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100