Waarom gaan de huren van huurhuizen nog omhoog,ook als het huurhuis al is afbetaald?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Afbetaald door wie?
Met huren betaal je niks 'af'.
De verhuurder wil er wel op blijven verdienen natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel met huurhuizen de huizen van woningbouw verenigingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de huizen zijn afbetaald geen huurverhoging meer.
Als er weer iets wordt gedaan b.v schilderwerk dan weer meer huur.
ronron1212
7 jaar geleden
wie zegt dat ze allang zijn afbetaald? Er wordt trouwens op afgeschreven. Afbetaald is wat anders
crispy
7 jaar geleden
wat heeft het afbetaald zijn van een huis te maken met de huur die ervoor gevraagd wordt? Als ik een auto heb gekocht en betaald, en ik verhuur hem, dan kan dat toch voor de prijs die ik daarvoor wil hebben?
En volgend jaar kan ik daar dan meer geld voor vragen omdat ik elk jaar mijn prijzen wil verhogen.

Antwoorden (1)

Het is onderdeel van het verdienmodel. Want hoewel het huurhuis al af betaald is, gaan de kosten voor de huurbaas door. Een deel van de kosten zit in de stenen, maar ook deel van de kosten zit in de beheer en vervanging. En jammer genoeg is de huur niet gebaseerd op individuele huurhuizen of objecten die gehuurd worden, maar de totale aantal huurhuizen en/of huurobjecten. En om de huurprijs nog redelijk te houden is huurprijs voor de eerste bewoner gelijk als voor de tweede of derde bewoner of zelfs voor de laatste bewoner.
Wel is het zo dat een huurhuis nog steeds bewoonbaar, dus nog voor het doel geschikt dient te zijn. Normale looptijd van een hypotheek is 30 jaar, maar de technische levensduur van een goede gebouwd huis is veel langer, dus niets weerhoud een huureigenaar om een huurhuis over een langere tijd af te betalen.

Bij een koopwoning betaal je een huis af en kun er voor kiezen om je woonlasten lager te zijn hoe ouder het huis is. Of zelfs te voorkiezen om ooit je huis afbetaald te hebben. Maar bij een huurhuis worden je woonlasten eerder hoger dan lager. Overigens woonlasten van 0 euro is niet haalbaar omdat een huis altijd slijt en regelmatig dient te onderhouden.