In de leeftijden tussen de 20 en 30jaar komt criminaliteit het meest. Dan gaat het om geregistreerde verdachten, vooral geweldsdelicten.
Het hangt af naar welk delict je kijkt. Rijden onder invloed en vermogensdelicten (winkeldiefstal) komen het meest voor bij ouderen boven de 50jaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hierbij een link van het Centraal Bureau voor statistiek:
Verdachten; delictgroep, geslacht, leeftijd en herkomstgroepering
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81947NED&D1=0-1%2c12%2c18%2c22%2c25-28%2c39%2c45%2c49%2c52-53&D2=0&D3=0&D4=0-4&D5=(l-2)-l&HDR=G2%2cG1%2cG3%2cG4&STB=T&VW=T
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer ik in de bron zoek in de leeftijdgroepen, vind ik niet dat 50 plussers meer vermogensdelicten plegen of meer rijden onder invloed.
Waar kan ik dat terugvinden?
Erna55
7 jaar geleden
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=81947NED&D1=0-1,12,18,22,25-28,39,45,49,52-53&D2=0&D3=0-5&D4=0-4&D5=14-16&HDR=G1,G3,G4,G2&STB=T&VW=T
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze kun je vinden in mijn persoonlijke archieven die voor buitenstaanders gesloten zijn.
http://www.ad.nl/binnenland/nederlandse-crimineel-is-steeds-ouder~a7493ad7/
De scriptie in de Strafwetenschappen van
Bob Poort d.d. 2010 en verdedigd t.o.
prof. dr. A.M. van Kalmthout en
prof dr. T.I. Oei kwam vermeldt hogere leeftijden. Die zijn de laatste jaren omlaag gegaan.
Erna55
7 jaar geleden
In je bron van het AD lees dat het aantal geregistreerde misdadige 50 plussers slechts 1/3 deel is van het aantal geregistreerde 20-30 jarigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Typisch dat lees ik ook.
Maar ik lees nog veel meer, namelijk dat men ook dient te kijken naar welke vorm van criminaliteit.
Alle criminaliteit is niet dezelfde criminaliteit.
Bij zulk een vraag dient men het antwoord te nuanceren.