Wat gebeurt er met resten die niet volledig verbranden bij een crematie?

Ik neem aan dat er zaken als pacemakers, gebitten, tanden, kunstheup
-en knieën, titanium, gouden vullingen er uit gefilterd worden? Ik zou me voor kunnen stellen dat dat best kostbare materialen zijn, wat doen ze er mee en wordt het metaal bijvoorbeeld gerecycled. Verdienen crematoria daar dan aan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gebit wordt teruggeven aan de nabestaanden, de rest ook, dat gaat in de pot met as, voor zover ik weet.
ronron1212
7 jaar geleden
Alles wat in en op het lichaam van de doden wordt achter gelaten door de familie. Wordt verbrand. Daarna wordt de as gezeefd en wordt goud en niet verbranden zaken en uit gehaald. Alle opbrengsten zijn voor goede doelen.
http://www.crematorium.eu/meest-gestelde-vragen-21-30.html

Het beste antwoord

Door de begrafenisondernemer wordt alles wat op het lichaam zit zo als ringen en kettingen of kunstgebit aan de familie terug gegeven voor de crematie. Het kan alleen zo heb ik dat ook gewild dat mijn vrouw met haar ringen en kettingen die ze het liefst droeg is gecremeerd. De resten van dat goud en of zilver net als alle andere kust of hulpmiddelen wordt na de crematie uit de as gehaald en verkocht voor een goed doel.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Een pacemaker dient verwijderd te worden. Dit staat niet apart in de wet op de lijkbezorging maar in de Algemene Voorwaarden of regelgeving van de crematoria.
Bij grote temperatuurstijging kan de batterij 'ontploffen' en schade veroorzaken.
http://www.palliatievezorg.nl/?s_page_id=482&scat=137&id=12347&pid=8
ronron1212
7 jaar geleden
Klopt @JoanDarc
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je volledige antwoord, en al helemaal omdat je vanuit je eigen ervaring spreekt dat is wellicht wat beladen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Wij kregen ook de sieraden terug, niet het kunstgebit. Nu hoef dat laatste voor mij ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Die heb je dan terug gehad voor de crematie niet er na. Daar gaat de vraag niet over @Valerie77