Ik ben aangehouden voor iets wat ik niet heb gedaan kan ik dit aanvechten?

Ik was met een paar vrienden op stap, toen we naar de grote markt liepen zagen we een hele grote kerst boom.

Een vriend van me wou daar wel in klimmen voor een weddenschap een deed dat. Ik heb dat staan filmen.

Toen hij uit de kerstboom was en alweer richting huis aan het fietsen was kwam een agent naar mij toe en zei dat ik het had gedaan. Ik heb niet gezegd dat ik het niet was omdat ik die vriend van mij niet wilde verlinken. Hij heeft Mn id genoteerd. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal niks als je bij een misdrijf of vandalisme aanwezig bent ben je net zo schuldig als de dader of je moet alles in je macht hebben gedaan om het te voorkomen
Maar aangezien je het hebt staan te filmen ben je gewoon medeplichtig en mocht er schade zijn zul je hier ook voor opdraaien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staan filmen = medeplichtig Alleen als je het hebt proberen te stoppen ben je niet medeplichtig. Je had misschien wel kunnen zeggen dat je geen ID bij je had, meestal laten ze het dan wel zitten. Anders gaan ze mee naar je huis en toon je alsnog je ID. In Nederland is geen draagplicht maar wel een toonplicht van je ID. Een politieagent mag dus wel gewoon naar je huis toegaan met jou om een geldig ID te bekijken. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Dat is misschien wel handig om te weten voor de person die het antwoord gaat geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik ben net 2 dagen 18, ik loop ook al bij halt en ik hoop niet dat dit dan in de weg gaat zitten daar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Leugens
Filmen is niet meteen medeplichtig zijn. Dat zou wat zijn. Elke dashcam bezitter is toch ook niet medeplichtig aan het ongeluk dat voor z'n neus gebeurd ? (Ondanks dat 'ie misschien die dashcam wél puur voor de sensatie bezit)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerst weer een hardnekkig misverstand uit de weg ruimen.
Bij het niet kunnen tonen van de ID-kaart gaat deze persoon mee naar het bureau. De politieambtenaar gaat absoluut niet mee naar iemands woon- of verblijfplaats om de ID-kaart alsnog te laten tonen. Haal zulke grapjes dus nooit uit, het middel is erger dan de kwaal.

Het beste antwoord

Je hoeft (in eerste instantie) niets te doen.

Een aanhouding is nog geen veroordeling en kan ook in het kader van het onderzoek gebeuren (en soms ook een beetje om jou als getuige onder druk te zetten)
Jij bent getuige én maakte deel uit van de groep. Dat zorgt er voor dat oom agent je graag wil spreken en zoveel mogelijk informatie uit jou wil krijgen. Of je die informatie geeft is aan jou, tenzij je door een rechter gedwongen wordt, dan moet het wel.

De agent moet bewijzen hebben om jou werkelijk te kunnen beschuldigen. Krijg je toch een boete o.i.d. dan zal in het papierwerk wat daarbij komt duidelijk beschreven staan hoe je bezwaar kan maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké top, Dankjewel. Dan wacht ik gewoon of ik een boete krijg, zo ja dan kom ik er wel uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De politieagent heeft uw id-gegevens genoteerd. U zegt niet dat het filmpje in beslag is genomen.
U kunt toch niet in een kerstboom klimmen en het tegelijkertijd vanaf de grond filmen. Zijn er al mogelijkheden voor het nemen van zulke afstand-selfies. Als dat zo is, loop mijn kennis wat de techniek betreft een beetje achter.
Verwijder het filmpje, of zet het apart op een stick.
https://editorial.nl.softonic.com/zo-verwijder-je-bestanden-voorgoed-van-je-android-telefoon
Antoni
7 jaar geleden
Er bestaan selfie-sticks (of selfiesticks of selfie sticks). Deze worden op steeds meer (toeristische) plaatsen verboden omdat mensen hiermee soms schade veroorzaakten (bijvoorbeeld aan kunstwerken of historische bouwwerken).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die ken ik, maar die zijn toch niet zo lang dat je gelijk je eigen klimpartij in een Kerstboom kan filmen, trouwens dan sta je toch zelf in beeld. Lijkt mijn zeer onhandig als men iets strafbaars doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wacht maar rustig af of je nog iets van het voorval hoort. Zo ja, dan heb je het filmpje dat jij het niet was en zo nee, dan gaat de zaak wel in de doofpot.

Andere antwoorden (2)

je hebt toch staan filmen!!! dat kan toch als bewijs dienen dat jij het niet was?
natuurlijk kan dan misschien wel je vriend herkend worden maar ja, die moest maar niet zo stom zijn hé!
7 jaar geleden
Als een agent je id noteert is er meestal niet zoveel aan de hand en zou je hier geen problemen mee krijgen. Vaak doen ze dit zodat als je later op de dag weer wordt staande gehouden, de agenten kunnen zien dat je al gewaarschuwd bent. Als je echt wordt opgepakt heb je altijd recht op een advocaat. Dat kan gewoon pro-deo en zal jou geen geld kosten. Maar waarschijnlijk gaat het niet zo ver komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Zo is dat