Kan geestelijk en lichamelijk gehandicapte naar een andere verzorginstelling worden overgeplaatst, als de huidige ernstig in gebreke is gebleken?

Mijn jongste oom, die zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapt is, is enkele dagen geleden met spoed opgenomen in het ziekenhuis, de artsen daar zeggen dat hij al in weken niet, of te weinig te eten heeft gekregen, waardoor zijn nieren er mee stopten.
Zijn toestand is nog steeds kritiek, maar stabiel.
Wat nu als hij wél hersteld, dan zou hij weer terug moeten naar de instelling die hem zo verwaarloosd heeft, hoe krijgen we hem overgeplaatst naar een andere instelling?

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je vertelt niet wat voor indicatie je oom heeft, maar gezien het verhaal ga ik er vanuit dat het een WLZ-indicatie betreft. Als je eenmaal een indicatie hebt, ben je in principe vrij om te kiezen hoe en van wie je die zorg wenst te ontvangen. Zowel voor de leveringsvorm als voor de zorgaanbieder heb je vrije keuze. Zie bijvoorbeeld: https://www.zorginstituutnederland.nl/pakket/wlz-kompas/leveringsvormen+(instelling+vpt+mpt+en+pgb)

In het geval van je oom kan hij waarschijnlijk niet zelf kiezen, dat betekent dat naaste familie en/of een mentor of curator hier een beslissing in moet nemen. Zijn vertegenwoordiger(s) kunnen zelf contact opnemen met de instelling van hun keuze. Als deze instelling zorg levert die passend is bij zijn zorgvraag en zorgzwaarte en de instelling heeft een contract met het Zorgkantoor waar je oom onder valt, dan kan hij daar worden opgenomen als en wanneer daar plaats is.

Het kan natuurlijk goed voorkomen dat de instelling van iemands keuze geen plek heeft op dat moment. Dan zal er of een andere keuze moeten worden gemaakt, of zal er een manier moeten worden gevonden om de tijd te overbruggen tot er wel plaats is in de gekozen instelling. Bijvoorbeeld door tijdelijke opname elders of door inzet van een VPT of PGB (zie ook de eerdere link).

Als jullie als familie willen weten welke zorginstellingen in de regio de zorg bieden die je oom nodig heeft, dan zou je navraag kunnen doen bij het Zorgkantoor waar hij onder valt (dit hangt af van zijn woonplaats, zie https://www.zn.nl/350584833/Zorgkantoren ) of bijvoorbeeld met een onafhankelijk cliëntondersteuner.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beestenboel
7 jaar geleden
Hartelijk dank allemaal, voor Uw antwoorden, helaas is mijn oom zaterdagnacht, alsnog, overleden.