ik ben van adel maar wat kan ik ermee doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.9K
Pieter2011
7 jaar geleden
Misschien zicht op een aardige erfenis?
Erna55
7 jaar geleden
Welhooggeboren Heer Baron van Hoensbroeck. Adel verplicht.
Een van de verplichtingen van edellieden is het voorbereiden van de nazaten op hun taak in de samenleving.
Het lijkt erop dat je ouders deze taak verzaakt hebben.
Maar voor de voor- en nadelen van een adelijke titel ( en ervaring ) kun je het best terecht bij je eigen familie .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt er ook aan waar je bent of werkt. In Nederland zal een adellijke titel je niet of weinig van meerwaarde kunnen zijn, nu het algemene credo luidt dat alle mensen aan elkaar gelijk zijn. Zoals Jodokus ook zegt, NL let meer op wat je doet. Zelfs de zonen van prinses Margriet (o.a. Maurits en Pieter-Christiaan) doen alle mogelijke moeite om zich niet op hun prins-zijn te laten voorstaan.
In het buitenland schat ik dat een adellijke titel hoger wordt aangeslagen. Bijv. Spanje is een land waar dit van oudsher speelde. Maar ook in Arabische landen is afkomst toch (nog steeds) een factor van grote betekenis; denk aan de sterk ontwikkelde familie-eer. Dan kan een belangrijke naam een paar deuren extra openen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De echte Nederlandse adel weet wel dat de titel voordelen oplevert. De adeldom heeft een groot "ons kent ons" gehalte.Het kan het een wereld van verschil opleveren of je gewoon Dennis van Hoen heet of Dennis graaf van Hoen of Dennis baron van Hoen.
De titels altijd met een kleine letter, het zijn geen voornamen maar titels.
Bij officiële gelegenheden weet iedereen precies de protocollaire volgorde. Dat men vaak in het openbaar de titel niet noemt is omdat in Nederland nu eenmaal geldt: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Het verbaast mij daarom ook niet dat vragensteller het onderwerp van spot wordt en dat is nu juist wat personen met een (adellijke) titel willen vermijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hear Hear Joan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat velen niet weten is dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens In de uitspraak van 18 mei 1999 heeft bepaald dat de Nederlandse adellijke titel onderdeel uitmaakt van de achternaam (Application no. 45908/99, 18 mei 1999/zaak Wolff Metternich), Under the relevant provisions of Dutch law governing names, noble titles and predicates form a part of a noble person’s family name.
Bij ondertekening van brieven aan instanties (dus ook bij een sollicitatiebrief en CV) dient men niet alleen de naam maar ook de titel te vermelden.

Antwoorden (2)

Beste Jonkheer,

In de praktijk heeft het tegenwoordig eigenlijk geen 'meerwaarde' om een adel te zijn (althans, niet in uw functie c.q. hoedanigheid). Enige verschil is dat u een titel voert (dit is ook vrijblijvend). En als u geen titel heeft gekregen, mag u uzelf jonkheer of jonkvrouw noemen.

Vroeger was het een ander verhaal, hadden ze o.a. bepaalde ontheffingen, vrijstellingen en privileges.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Volgens de grondwet geeft een adellijke titel geen enkel voorrangsrecht, het dragen ervan gaat niet gepaard met privileges.
De werkelijke Nederlandse adel weet heel goed dat het 'ons kent ons' grote voordelen kan opleveren. Bij officiële gelegenheden weten personen die tot de Nederlandse adel behoren precies wie protocollair boven wie staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, sterker nog ... als iemand tegen mij (ongeacht in welke hoedanigheid, kan ook als evt. toekomstige werkgever) zegt dat hij van adel is, dan júist zou ik het wantrouwen, omdat hij dan een bevooroordeelde rol zou willen spelen in hetgeen wat zich afspeelt (bijv. een sollicitatie). Ik bedoel, daar heb ik geen boodschap aan, zegt helemaal noppes over de persoon zelf (bijv. zijn innerlijk en karakter) en zijn kunde. Hooguit zegt het iets over zijn hoogmoed alleen. Ik kan geen ander reden bedenken waarom iemand dat zou willen zeggen, tijdens bijv. een sollicitatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, net zo min is het ongebruikelijk om zich voor te stellen als: de heer Bakker, maar gewoon Bakker of Bert Bakker. Wel met mevrouw Bakker.
Mevrouw geeft geen waardeoordeel. Een mevrouw maakt haar nog geen dame.
Een ‘heer’ is iets anders. Je bent een man, maar dat maakt je nog geen heer.
Bij jezelf voorstellen horen geen waardetermen, eventuele titels worden alleen gebruikt bij ondertekening van brieven met een officieel tintje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lizio, dat moet zijn: net zo min is het gebruikelijk, het is dus ongebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft In de uitspraak van 18 mei 1999 bepaald dat de Nederlandse adellijke titel onderdeel uitmaakt van de achternaam (Application no. 45908/99, 18 mei 1999/zaak Wolff Metternich)
Sollicitatiebrieven b/v. behoort men te ondertekenen met de volle naam, dus met vermelding van de titel.
Hallo Dennis, Graaf van Hoensbroeck:)
Van adel zijn is wel handig in bepaalde zakelijke functies. Het geeft een bepaald cachet. Een bepaalde stijl. Het wekt ook vertrouwen, soms.

"Er is een onderscheid tussen de gesloten stand, slechts bereikbaar door geboorte, en de open sociale klasse, bepaald door geld en aanzien."

Dit kan heel belangrijk zijn, tot welke stand behoor je. De ene , de gesloten stand , staat in hoger aanzien (is echter soms erg arm) en de andere , de open sociale klasse , wordt bepaald door geld en aanzien.

Je kunt natuurlijk zeggen (denken) dat wij hier tegenwoordig te nuchter voor zijn. Iedereen is wat hij is, als je maar werkt en toont dat je kunt en waard bent wat je doet, maar ondertussen zijn er nog echt bedrijven en functies waar het wel degelijk verschil maakt of je vader putjesschepper is/was of dat je dus van adel bent.

Uiteraard is het niet handig om alleen daar blind op te varen, je zult heus wel iets moeten kunnen en iets moeten doen, maar toch heeft het iets extra's "van adel te zijn".

Antwoord
Wat kun je er mee doen? je kunt mensen intimideren ...dat gebeurt echt (er was eens een oplichter die zich Heer Olivier noemde-zie bron) , maar je kunt natuurlijk beter een vak leren en daarnaast je adelijke afkomst je later laten helpen bij het vinden van een goede baan, zoals gezegd, dat kán helpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Adel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ook in Nederlandse bedrijfsleven kan het hebben van een titel vel uitmaken, zeker als men zaken met Duitse partners doet.
Grappig dat het vaak verkeerd geschreven wordt:
Dennis graaf van Hoensbroeck, Freek baron van Bellinghoven.
Met een kleine letter, het zijn namelijk geen voornamen maar titels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc
Klopt, dat is zo, slip of the pen, bedankt voor deze aanvulling!