Ik heb weinig vrienden en ben niet goed in het maken van contact, wat nu?

Ik ben 15 jaar en zit op de middelbare school, in de 4e klas. Vorig jaar had ik een hele goede vriendin bij wie ik stond in de pauze. Zij is echter van school gegaan omdat ze havo moest doen en ze best ver van school woonde. Ik sta nu telkens alleen in de pauze. Ik heb moeite met contact maken en ben ook wel verlegen. Ik heb laatst met meisjes uit mijn straat gepraat en deed leuk mee. Resultaat: ik bleef praten en werd ook actiever. Ik vond het leuk en ging ook harder praten en lachen etc. Ik kende ze echt niet en nu zijn we vriendinnen. Ook bij hockey kom ik goed mee in de groep en heb ik vrienden en praat ik met ze. Maar op school lukt dit niet. Ik wil graag contact maken, maar het lukt niet. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik hen ken en dat zij weten wie ik ben (dat ik daarom niet een gesprek kan beginnen met ze, omdat zij weten dat ik steeds alleen sta en dat niet leuk vinden). Mijn ouders maken zich zorgen omdat mijn cijfers niet zo goed gaan en ze denken dat deze twee samenhangen en dat ik 'afwijkend gedrag' toon.
Ik heb al nagedacht over naar een andere school gaan, omdat ik op mijn huidige school niet goed meekom en ik met mensen die ik niet ken wel een gesprek kan beginnen en leuk kan doen etc, maar mijn ouders vinden dit onzin. Ze vinden dat als ik hier niet meekom het daar ook niet zal lukken, omdat ik toch geen contact maak (wat ik dus wel doe met mensen die ik niet ken omdat ik het dan odeoam makkelijker vind). Heeft iemand commentaar/i

Toegevoegd na 46 seconden:
Aan het..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan het einde vd vraag nog: heeft iemand commentaar/iets wat mij kan helpen/tips/advies oid?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is nog oktober, het jaar is dus nog niet zo lang begonnen. Ga daarom eens bij een ander groepje klasgenoten staan.
Blijkbaar kan jij wel goed contact maken, want met anderen lukt dat toch ook.

Antwoorden (3)

Snel beginnen met contact maken! Hoe langer je er over doet, hoe moeilijker het wordt. Je hebt vast wel meisjes in je klas die ook op hockey zitten, vraag welke club ze zitten of hoelang ze er op zitten? Probeer gemeenschappelijke dingen te vinden. Als je enthousiast bent en het graag wilt zullen zij dit ook als positief ervaren en je er sneller 'bij laten'.

Aan een andere school zou ik niet denken, als je dat uit je hoofd haalt zal je nog gemotiveerder zijn om het op je huidige school te laten werken. Verder moet je het denk ik ook een beetje relativeren (er zijn ergere dingen). Je cijfers zijn belangrijker en je gezondheid bijvoorbeeld.
'
Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk kun je blijven denken dat het niet lukt... OMDAT je ze kent!? Terwijl dat het juist makkelijker maakt. Je kent ze al en hoeft bepaalde dingen niet meer te doen, niet meer te vragen. Je weet al het een en ander van ze en dat speelt allemaal in jouw voordeel.

Allereerst de verhalen over jullie vakanties, wie is waarheen geweest, hoelang en wat gedaan? een simpel en logisch onderwerp.

Zij hockeyen en misschien kom je ze nog wel tegen in de competitie over een tijdje, kan! Dat is dus je tweede mogelijke onderwerp van gesprek > de competitie/club/ welk elftal? clubfeesten? uitnodigen over en weer!

En wat doe je nog meer? je huiswerk, een eindeloze bron van onderwerpen. Daar kun je alle kanten mee op, of zij zijn goed of jij. Vraag hulp of biedt het aan bij iets.

Het zijn maar ideeën, van het een komt het ander, stel je zo'n gesprek voor en als je echt erg verlegen bent, bereid je het misschien beter een beetje voor. Verzin van te voren wat jij of de anderen gaan vragen/zeggen en verzin vast iets om terug te zeggen, voor het geval je het niet zou weten op het moment zelf. (op een briefje schrijven en in je portemonnee bewaren)

Oh en @Sophie...... je bent echt NIET de enige die verlegen is hoor, maar de een verbergt het achter een grote mond, de ander maakt altijd grapjes en de derde stottert of ook zeggen sommige mensen helemaal niks... die zwijgen en luisteren alleen maar.

Kijk, als je dat nou weet, moet je eens rondkijken, dan herken je ineens een heleboel verlegen mensen :-)

Doe je best, wees je zelf, met een beetje voorbereiding op deze gesprekken, kun jij vast wel een gesprek aanknopen met die meisjes.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga in de klas naast iemand zitten en elke les gewoon naast iemand anders en als je denkt dat je een klik hebt moet je er gewoon weer naast gaan zitten. niemand vind het erg om naast iemand te zitten (gewoon doen). Vaak vinden veel meer mensen het moeilijk om contact te maken, je bent echt niet de enige.