Help de wachtlijst in de kinderopvang is 2 jaar ! Bestaat er een wachtlijst voor geplande kinderen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Laat ouders zelf kiezen of ze hun kind naar een extern gelegitimeerd (voldoen aan talloze regels) opvangcentrum, of naar een vrijere / andersdenkende club brengen, die misschien duurder of zelfs bijna gratis (vrijwilligers) is. Let eens op hoe snel die wachtlijsten krimpen.
Ik heb gezien waaraan tegenwoordig een opvanggezin moet voldoen en ben van verbazing van de stoel gevallen.
Wat een pretenties..wat een onbenullige modules en wat een kinderlijke benadering en uitvoering.
De persoon die zich in dit avontuur gestort heeft, en mij toonde wat e.e.a. inhoudt, heeft zelf 6 geweldige mensen grootgebracht en past al vele jaren op tientallen kleintjes van anderen. Ineens moet zij zich, wil ze nog een tegemoetkoming ontvangen, zich 'professioneel'bekwamen. Zelfs haar (tweejaarlijks bijgehouden!) EHBO gold ineens als ongeldig en moest opnieuw. Toen ik de modules bekeek, kreeg ik tegenover deze rasopvoedster en verzorgster een diepe plaatsvervangende schaamte. Wat een genante vertoning..
Des te potsierlijker als we bedenken voor welke klus geen enkele opleiding bestaat..waar geen enkel examen hoeft te worden afgelegd. Waar je zelfs geen EHBO voor gevolgd hoeft te hebben. Namelijk: het verwekken en opvoeden van kinderen. Zelfs lieden die zich aan de zogenaamde onderkant van de samenleving bevinden, zijn vrij in het onbeperkt verwekken van nakomelingen.
Toch wel héél merkwaardig dat iemand die er nu en dan even op past , aan talloze, onvoorstelbaar pietluttig uitgewerkte voorwaarden, eigenschappen en regeltjes moet voldoen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jazeker. Als een echtpaar hulp nodig heeft om zwanger te worden moeten ze soms wel een jaar op een wachtlijst om aan de beurt te komen bij IVF.
13 jaar geleden
Niet alle kinderopvangcentra hebben zo'n lange wachtlijst. Het is het gebruikelijkst om je bij een kinderdagverblijf (kdv) of gastouderbureau (gob) in te schrijven vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent en welke dagen je de opvang nodig hebt.
Zelf werk ik bij een kdv, maar zo'n lange wachtlijst is eigenlijk wel absurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je wilt nu vast inschrijven in de hoop dat je zwanger wordt over 1 jaar? Nee dat kan niet, je kunt wel inschrijven zodra je zwanger bent. En ik spreek uit eigen ervaring: kinderen kun je plannen, alleen wensen.

Kijk eens verder rond in de buurt, er zijn vast meer KDV's in de buurt, en kijk eens of het voor alle dagen geldt of alleen de populaire dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kinderdagverblijf wil je soms pas inschrijven na 12 weken zwangerschap. Want tot die tijd is het risico nog te groot vinden ze dan....
Vóór je zwanger bent doen ze helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je beperkt tot het inschrijven bij één heel goed aangeschreven elitair kinderdagverblijf en dat dan met voorkeursdagen dinsdag en donderdag, kun je inderdaad te maken krijgen met wachtlijsten van 2 jaar.

Kijk eens wat verder dan alleen het allermooiste, en schrijf de spruit in als hij nog in de buik zit. Denk ook eens aan gastouderopvang. Geef daarbij niet te veel randvoorwaarden aan voor dagen.

Tegen de tijd dat het zwangerschapsverlof afgelopen is, is er meestal wel een plekje. Dat zal dan misschien niet meteen op de voorkeursdagen en in het voorkeurs KDV zijn, maar in de praktijk is er meestal wel een mouw aan te passen. Pa neemt wat meer ouderschapsverlof, ma neemt wat dagen aansluitend aan haar zwangerschapsverlof, de buuf of oma springt een dagje bij, verzin maar wat.

Niemand heeft ooit gezegd dat het in NL allemaal op en top geregeld was, helaas. Maar je komt er samen wel uit.