Hoe kan het dat je iemands nationaliteit kunt herkennen aan zijn/haar gelaat of uitstraling?

Het valt me al heel lang op dat ik (en volgens mij meer mensen met mij) aan iemands gezicht kunnen zien uit welk land (of gebied) iemand komt. Soms zie je iemand lopen, waarvan je denkt: 'Die heeft echt een Frans hoofd.' Dan beginnen ze te praten en blijkt het ook nog echt te kloppen. In de meeste gevallen zit ik goed of in de goede richting, mijn vrouw heeft precies hetzelfde.

Op zich is het niet zo vreemd dat je aan iemands gezicht kunt zien waar hij of zij vandaan komt, omdat er natuurlijk van oudsher in bepaalde regio's bepaalde gelaatstrekken dominant zijn, maar er viel me ook iets anders op. Het is soms een bepaalde blik in de ogen, iemands uitstraling. Zo liep ik eens in het buitenland en kwam een meisje tegen met een donkere huidskleur. Toch had ik het gevoel dat ze Nederlands was, terwijl ik daar duizenden kilometers vandaan was. Ze begon met praten en ik ontdekte dat het klopte. Dat is nog veel vaker voorgekomen.

Ik vraag me dus af hoe dit kan. Hebben Nederlanders een bepaalde blik in de ogen? Brutaler of zo? Of ligt dit aan de kledingstijl en laat ik me daar onbewust toch meer door beïnvloeden bij het maken van een oordeel? Ik ben echt oprecht benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe denken jullie dat dit kan? Ligt dit bijvoorbeeld aan voeding? Of is er misschien een andere theorie hiervoor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Blijkbaar zijn onze hersenen extreem goed in het oppikken van allerlei subtiele verschillen en patronen.
Mensen uit een andere streek kleden zich vaak net iets anders dan wij; de heersende mode is net iets anders, etc. Hetzelfde geldt voor andere tijden ipv andere landen; foto's uit de jaren 80 zijn vaak meteen herkenbaar als afkomstig uit die periode door haar en kleding.
8 jaar geleden
klaariskees
8 jaar geleden
Ik ken een Friezin die al jaren in Amsterdam woont, zij herkent Friezen op 100 meter afstand