Hoeveel mensen zouden er maximaal in Nederland kunnen wonen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld en verkozen als een top 100 vraag van 2013.

Antwoorden (2)

De vraag is niet of het praktisch is, maar puur wat het maximale aantal mensen is dat er zou kunnen wonen. Je kan die vraag op vele manieren beantwoorden.

Hoeveel huizen passen er bijvoorbeeld in Nederland? Hoe groot is zo'n huis dan gemiddeld? En hoeveel mensen wonen er dan weer gemiddeld in een huis?

Maar dan moet je de infrastructuur zoals wegen en andere voorzieningen ook weer meerekenen. Al met al wordt dit een gigantische som met verschrikkelijk veel variabelen.

Het voorbeeld van Singapore is daarom nog niet eens heel gek om als uitgangspunt te nemen. Dan heb je een kleine staat die functioneert en hoef je die alleen maar te vergroten naar de schaal van Nederland om een redelijk beeld te krijgen. Dat wordt dan 312 miljoen inwoners (Nederland is ruim 57x groter en Singapore heeft 5,4 miljoen inwoners).

Maar zelfs dan nog zou het groter kunnen. Je kunt nog verder de hoogte in om meer ruimte te benutten. Bedenk maar eens hoe hoog de Burj Khalifa in Dubai is, bereken het vloeroppervlak (517.240m2, voor het gemak houd ik 500.000 aan) en het aantal inwoners van de toren (ca. 30000) en schaal dit op naar het totale oppervlak van Nederland. Dan zit je op bijna 2,5 miljard mensen (exclusief infrastructuur etc.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De fout in deze berekening is dat niet alle het oppervlak bebouwbaar is. En de meeste oppervlakte heb je nodig voor de voorzieningen zoals voedsel.Maar als je de meeste voorzieningen op, onder of over water plaatst dan wordt het wel realistisch. Maar dan moet je wel los laten te denken in bewoonbare vierkante meters, maar berekenen hoe hoog en diep je nog veilig kunt bouwen. En de hoeveelheid daglicht moet dan ook verdeeld worden over bewoners. Het gaat dan sterk lijken op gevangenissen. En voor de armste bewoners (loonslaven) zal er minimaal een uur daglicht nodig zijn. Voor de rest zullen ze ondergronds werken en wonen.
Het ligt echt aan wie je vraagt, maar ik heb een bron gevonden die komt op 485 miljoen mensen. Maar dan wordt er geen voedsel meer verbouwd in Nederland.
Je kunt dit bereiken door alle vluchtelingen en wezen van de wereld op te vangen. Je wordt als Nederland wel volledig afhankelijk van de goedwillendheid van de buren.
Het voordeel is dat de welvarendheid van Nederland om hoog gaat, want hoe meer mensen per meter hoe hoger inkomen per meter. Of is het zo dat het gebied met hoogste gemiddelde welvaart de meeste mensen wonen. Omdat iedereen verhuist waar het hoogste gemiddelde welvaart is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als er 17 mil mensen wonen met een gemiddeld inkomen van 22k en je neemt dan 468 mil kans arme mensen extra op (wat ruim 27x zo veel is) en je word dan volledig afhankelijk van de buur landen. In welke werkelijk leef jij dan wel niet dat het gemiddelde inkomen het zelfde blijft of zelfs stijgt? gemiddelde verandere als de variabele waarop dat gemiddelde gebaseerd is veranderd. bijv als je aantal met 27 word vermenigvuldigd. We zijn dan gelijk een straat arm land zonder voedsel!