moet je elk jaar aanwezig zijn op een eigenaarsvergadering ?

stel je woont in een app blok , elk jaar eigenaarsvergadering . Elk jaar is dat een gedoe en geruzie, ik ben dat beu . Moet je elk jaar aanwezig zijn of mag je dat enkele jaren overslaan ?

8 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gedoe en het kost tijd, dat vind ik niet een reden om weg te blijven, maar het geruzie wel. Ik zou een brief schrijven naar de voorzitter en je af te melden met de redenen. Van geruzie kan ik mij wel een beeld vormen, maar gedoe niet zo. Bedoel je daarmee de standaard saaie onderdelen zoals jaarstukken, onderhoud en beheer. Of meer dat niemand zich aan de regels houdt en dat deze jaarlijks herhaald worden.
doralien
8 jaar geleden
gedoe, geruzie, tja een bovenbuur denkt dat hij eigenaar is van de hele blok , en moeit zich met alles, heeft overal commentaar op , iedereen heeft er schrik van zelf de syndicus. En t straffe van t verhaal is hijzelf is geen eigenaar, wel zijn echtgenote.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De voorzitter zou dan beter orde moeten houden. Zodra meneer X zijn waffel opentrekt en andere mensen onderbreekt of agressief doet moet de voorzitter meteen handelen en hem de mond snoeren. Ik zou dat bespreekbaar maken met de voorzitter en het bestuur.

Antwoorden (2)

Je moet, als eigenaar van een appartement verenigd in een VVE( Vereniging van Eigenaren), in principe wel bij de periodieke vergaderingen van de VVE aanwezig zijn
tenzij je een gegronde reden hebt om er niet te zijn. Dat kan van alles zijn.
Van werkverplichtingen tot familieomstandigheden en alles wat daar tussen zit.
Je hebt dus een grote mate van vrijheid, zolang je maar wel meldt dat je niet aanwezig kan zijn, met de reden.

In de statuten van de VVE (zeg maar het verenigingsreglement) staat omschreven hoe de vergaderingen georganiseerd worden en hoe vaak per jaar en welke onderwerpen aan de orde komen.
Ook staat daarin wat van de leden (de appartementseigenaren) verwacht wordt inzake de jaarlijkse of periodieke vergaderingen en de opkomst.

Meestal is een vergadering pas rechtsgeldig als er tenminste een x aantal leden aanwezig zijn en voorgezeten wordt door de Voorzitter en diens Penningmeester.
Bij een kleiner aantal leden dan voorgeschreven, mogen er geen zwaarwegende beslissingen ter stemming worden gebracht en moet zonodig de vergadering verdaagd worden naar een later tijdstip zodat wel aan de minimale aanwezigheid van een x aantal leden kan worden voldaan.

De VVE is in principe een democratisch orgaan waarin de leden stemrecht hebben over de te nemen besluiten inzake groot- en algemeen onderhoud aan het appartementencomplex.
Als lid mag je daarom een ander lid machtigen om voor jou een stem uit te brengen, als je zelf niet op de vergadering aanwezig kunt of wilt zijn.
Je moet dan wel tijdig vooraf aan de Voorzitter melden dat je niet aanwezig zult zijn en wie je dan machtigt.

Om je eigen belangen veilig te stellen zou je tenminste één keer per jaar de vergadering moeten bijwonen, zeker als het om grote, door de VVE, te maken uitgaven gaat.
Kan of wil je desondanks niet zelf aanwezig zijn op zo'n vergadering, kies dan zorgvuldig iemand uit die gelijkgestemd is met jouw opvatting en machtig dan deze persoon om in jouw plaats een stem uit te brengen in de aan de orde zijnde onderwerpen. Die persoon moet dan wel ook lid van de VVE zijn en de vergadering bijwonen. Het is niet toegestaan om zomaar iemand van buitenaf aan te wijzen.

Bij onaangemeld (regelmatig) verzuim kan en mag de VVE een boete opleggen aan de verzuimer, als dit in de statuten is opgenomen ( meestal is daarin voorzien).
De verzuimer is dan gehouden deze boete als schuld aan de VVE te betalen en is ook als zodanig rechtsgeldig verhaalbaar door de VVE.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Machtiging is een goed idee als je xelf niet wilt gaan. Maar er is ook nog iets anders en dat weet niet iedereen. Op het moment dat er te weinig leden aanwezig zijn. Mag de vergadering besluiten om een nieuwe vergadering te plannen ik dacht 6 weken later. Daar word iedereen van op de hoogte gesteld. Als er dan op die vergadering weer te weinig leden zijn mogen er toch beslissingen genomen worden en die zijn dan WEL rechtsgeldig. Daar kunnen dus beslissingen genomen worden waar jij het absoluut niet mee eens bent. Ik ben blij dat ik verhuisd ben naar een gewoon huis zonder VVE want dat gezijk elk jaar. En de ruzie....bah!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij ons was de regel dat er geen schotels aan de flat mochten. Een bowoner op de 6e had een schotel op het balkon staan. Niemand kon dat ding zien. Zijn balkonrailing was afgeschermd met een houten mat. Dus de schotel was gewoon onzichtbaar. Hij had daarvoor toestemming gevraagd van de VVE. Die stonden het toe voor 1 jaar. Het volgende jaar zouden ze verder kijken. Maar toen kwam er een nieuwe buurman naast hem. Die kon de schotel wel zien (als hij over de afscheidingswand keek) heel drama in de vergadering. Moest de schotel toch weg. Omdat in de statuten stond dat schotels niet waren toegestaan ook al kon niemand (behalve die buurman) het wat schelen.
doralien
8 jaar geleden
tja , bij ons gaat over een matje al dan niet in de inkomhal leggen, dat er appartementen verhuurd worden,haalt de waarde naar beneden? ???Niemand die de gemeenschappelijke tuin wil onderhouden en ze willen ook niet betalen vr een tuinier, ook willen ze dat er nergens huisdieren zijn, je breekt je nek over kinderwagens en fietsjes in de gang , lek op dak app en die eigenaar weigert dat er iemand op zijn dak komt om de schade te bekijken en te repareren , het niet parkeren op zijn eigen parkeerplek , de afval gewoon in de gang laten staan , de lift blokkeren en ga zo maar door en door ... bloedhekel om elk jaar dat gezeur aan te horen .......
Het is niet verplicht om aanwezig te zijn. Het is zelfs niet verplicht om jaarlijks een vergadering te organiseren. Maar in sommige gevallen is het wel nodig dat er gestemd wordt, dus dan is aanwezigheid bij een vergadering wel handig omdat anders een tweede vergadering uit geroepen dient te worden. Dus lees wel even de agenda en bekijk over er punten op staan waarover gestemd dient te worden.
Als er zwaarwegende punten op staan, kun je overwegen om te vragen of de stemmingen voor of na de pauze kunnen plaats vinden zodat de zeur en discussie in een andere deel van de vergadering kunnen plaats vinden.

Ik heb een bron toegevoegd puur om aan te geven dat aanwezigheid heel normaal is en zelfs rekening mee gehouden dient te worden.