Hoe voelt het om geen geweten te hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Amadea
8 jaar geleden
Dat kan niemand jou vertellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zouden er op GV veel ervaringsdeskundigen zijn, denk je? ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfverzonnen geldachtenexperiment: Pak een glas. Gooi dat glas kapot, stel je nu voor dat dat glas gevoelens heeft en nu dood is en dat alle glazen in de kast nu staan te huilen. Wat een stom voorbeeld, denk je nu al lachend; al schouder ophalend, nou dan ben je er precies. Mensen die nu af en toe een glas kapot gooien omdat het zo lekker rinkelt noem je een psychopaat. Mensen die nu geen glas meer kapot gooien omdat een ander uitlegt dat de emotionele schade groot is (ook al snapt deze dat niet echt) en het daarom beter niet doet, noemen we sociopaten. Mensen die niet uitgelegd hoeft te worden dat je geen glazen stuk gooit hebben een geweten. (Of die dat maar 1x uitgelegd hoeven te krijgen en dat daarna als logisch ervaren) En dan heb je nog mensen die ondanks hun geweten toch nog glazen kapot gooien. Ze kunnen dat rationaliseren of hebben er achteraf wellicht spijt van. Zoiets wellicht?
(Glazen moet je lezen als mensen) En dan heb je nog het probleem van kunnen overschrijven van geweten door een ander (met autoriteit), zoals het Milgram experiment pijnlijk bewees.
zondag
8 jaar geleden
Dat vind ik heel mooi uitgelegd MrTomaat.

Het beste antwoord

Je hoeft geen psychopaat te zijn als je geen geweten hebt. Je geweten is het besef wat jou acties kunnen veroorzaken bij een ander. Soms is dat niet goed ontwikkeld bij een kind. In mijn werk kom ik dit soms tegen. Iemand die niet genoeg aandacht en contact heeft gekregen en nu de wisselwerking tussen mensen niet aanvoelt. Ze begrijpen het gewoon niet. Hun besef van de wereld bestaat uit henzelf. Anderen figureren hier slechts in. Ze hebben er dan ook niets of nauwelijks iets mee als het met anderen niet goed gaat. Een egoïsme waarbij er niet bij stil wordt gestaan dat zij ook een zorgplicht hebben jegens anderen. Hoe het voelt? In principe eenzaam. Een leven zonder gezonde interactie tussen mensen is niet aangenaam eenvoudig. De maatschappij rekent je namelijk genadeloos af als je laat blijken geen goed ontwikkeld geweten te hebben. Je stoot dus regelmatig je neus, omdat je een situatie verkeerd hebt ingeschat. Zo kom je nog verder in je isolement.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk wel triest dat juist deze mensen zo worden afgestoten. Juist door sociale betrokkenheid kan het gedrag misschien wel verbeteren lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@altijdantwoord Dat is een lastige zaak. Als je geen gevoel hebt voor sociale interactie, dan leef je op behoeftes. Je hebt dingen van mensen nodig. Net geven en nemen-principe is verstoord. Jouw sociale betrokkenheid hoeft hlemaal niet veroorzaken dat iemand zijn geweten hierdoor wordt ontwikkeld. Iemand kan wellicht wel sociaal gewenst gedrag laten zien, maar of hij het sociale gedrag ook voelt vraag ik me af. En dat is inderdaad triest.

Andere antwoorden (2)

Indien je geen geweten hebt, zal je echt niet voelen dat je iets mist. Wat je niet kent, dat mis je niet! Je zult je net zo voelen als iedereen die wél een geweten heeft.
Je zult het hooguit vreemd vinden waarom bepaalde dingen verkeerd vallen bij mensen die wel gewetenswroeging hebben.
amc
8 jaar geleden
poppetje54321
8 jaar geleden
Echte psychopaten hebben geen geweten. Sommige van hen zijn zich daarvan bewust en proberen zich te gedragen alsof ze wel een geweten hebben, anders kunnen ze maatschappelijk minder functioneren. Dit alles wordt beschreven in de boeken van Kevin Dutton. Veel ook over alle ins en outs van psychopaten op internet. Er is ook een boek dat heeft de titel "gewetenloos". Gaat met name over psychopaten.
amc
8 jaar geleden
Psychopaten hebben geen geweten omdat het deel in hun hersenen, dat actief wordt bij het regelen van emoties, bij hen niet actief is. Zij zien vaak wel angst of ontzetting bij anderen, maar het doet hen niets. Al zou je ze elke keer met een stroomstoot bestraffen bij ongewenst gedrag, dan nog zouden ze het steeds weer doen. Niet iedereen zonder geweten is bij voorbaat psychopaat. Er zijn ook criminelen met een defect in het hersendeel dat bij emoties reguleert. Ze hebben dan een heel kort lontje en bij hen is het hersendeel dan weer overactief. Hun controle schiet tekort bij stress. Zij reageren als een kat in het nauw, zijn impulsief en agressief en reageren snel. Zij zien echter wel angst bij anderen en voelen zelf ook angst. Deze mensen kunnen echter wel leren uit bepaalde situaties en zij zijn ook te trainen tot gewenst gedrag. Die zou je dus een geweten aan moeten praten als het ware.
Een psychopaat weet niet dat er iets mis is, ze voelen zich verder prima en zien geen probleem.
Dat is nu juist hun handicap en geen onwil als behandeling wordt voorgesteld. Zij zouden hooguit als heel jong kind bijgesteld kunnen worden want dan is het brein nog plastisch en zou men meerdere hersenverbindingen kunnen aanmaken met een goede therapie. Mooi zou zijn als men het al op het consultatiebureau zou ontdekken dat er iets mis is....helaas komen vele kinderen met dergelijk gestoord gedrag te laat bij de therapeut.
Peter Plasman vertelde daar ooit over aan Coen Verbraak. Hij had een zeer jonge cliënt die hem vroeg wat dat was, een geweten. Plasman legde uit dat dat een soort inwendig stemmetje is dat je waarschuwt dat bepaalde dingen echt niet goed zijn en niet kunnen. De cliënt zat aandachtig te luisteren, zo aandachtig dat Plasman hem vroeg waaraan hij dacht. Waarop de cliënt antwoordde: ik zat te denken, kan ik ook zo'n stemmetje krijgen?

Dit verhaal wijst erop dat gewetenlozen niet per definitie helemaal niet beseffen wat ze doen.