Wat kun je hier in Nederland doen om de slachtoffers van aanslagen te helpen? Zoals Frankrijk, maar ook andere landen waar dit gebeurt.

Kun je geld of zo doneren, is er een hulpfonds? Ik wil graag wat doen, maar ik zou niet weten wat. Hoe kan ik deze mensen hulp bieden vanuit Nederland?
Ik kan helaas geen bloed geven of ergens heen reizen.

8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je weinig kunt doen. Dat je graag wilt helpen is een persoonlijke wens, ingegeven door een goed karakter. Kijk wat je in je directe omgeving voor anderen kunt betekenen, dat geeft ook voldoening en direct zichtbaar resultaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JE SuiS PARIS . Je niet laten intimideren . Vrijheid , gelijkheid , broederschap .
Ritsuka
8 jaar geleden
@compris goed punt, ik ga eens rondkijken voor iets van vrijwilligerswerk. Ik probeer wel al zoveel mogelijk te recyclen, en recentelijk heb ik veel gedoneerd van kleding en spullen bij kringloop en kledinginzamelbakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka, ik heb je vraag gezien eerder vannacht en heb hierover nagedacht... wat kunnen WIJ hier nou aan doen? Zit je op FB dan kun je je foto aanpassen en daarmee uitdragen wat @Kapperkort hierboven al schrijft. Ook kun je met mensen om je heen in gesprek gaan en zeker met moslims. Ik zat gisteren bij de kapper, tussen oude mensen en zij reageerden amper/niet op en over "Parijs"... Deze mensen hadden de leeftijd waarvan je zegt : zij hebben de oorlog nog mee gemaakt, waarom zij er helemaal niet over spraken? geen idee, maar misschien ligt daar ook nog een mogelijkheid? Misschien bereiken de nare mensen die dit op hun geweten hebben wel meer dan ze willen. Misschien worden wij meer één dan we daarvoor waren?
Ritsuka
8 jaar geleden
Mijn foto veranderen vind ik onzin, dat gaat alleen over Frankrijk, terwijl er in Beirut en Bagdad mensen zichzelf opbliezen, in Japan een aardbeving was, en in Mexico een aardbeving en orkaan was. Die dingen worden grotendeels genegeerd door de media, terwijl dat ook verschrikkelijke gebeurtenissen zijn.
paulus811
8 jaar geleden
Waar ik ook gedacht heb is om vooral naar Parijs te gaan. Naast de fysieke slachtoffers zijn ook de ondernemers slachtoffer als we massaal wegblijven uit een soort misplaatst respect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij een + voor je vraag.
En de reden waarom is, omdat er voor mij tussen de letters door zo ontzettend veel terechte wanhoop en onmacht in te lezen valt.
Er is naar mijn idee niets aan of tegen te doen en daarom maken dit soort acties als in Parijs, maar welke strijd / oorlog (in het groot of klein) dan ook, ieder mens persoonlijk zo ontzettend machteloos.
Er zijn voor de mensen om je heen; dat is volgens mij wat je kunt doen....
paulus811
8 jaar geleden
Hoe vreselijk ook wat er in Parijs is gebeurd, ik verbaas me wel een beetje over de aandacht die het krijgt t.o.v. het gecrashte Russische vliegtuig waar 224 gewone burgers bij omkwamen. Veroorzaakt door dezelfde vijand en echt niet zo heel lang geleden. Niks geen minuut stilte, ik heb geen enkele FB foto zien veranderen, geen mens die vroeg wat ze konden betekenen en geen extra lange nieuwsuitzendingen. Ik snap best de machteloosheid en impact van de beelden, maar vraag me soms af waarom we op dit soort gebeurtenissen zo verschillend kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ben ik met je eens Paulus811.
Misschien heeft dat toch iets te maken met het "verder van m'n bed"-principe?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk, ik spreek nu geheel voor mezelf, maar ik heb het gevoel dat het om de hoek .. dus héél dichtbij .. gebeurt en dat geeft angst want 'een voorstad van Brussel' is echt om de hoek hoor!! Bovendien is Rusland, hoewel Europa, verrekte ver weg!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Paulus811 + Jodokus52:
9/11 was ook erg ver weg in de wereld vanuit ons kikkerlandje bekeken, maar daarvoor is hier wèl heel veel aandacht voor geweest.
Dan begin ik toch denken dat het te maken zou kunnen hebben met het politieke systeem van een land...???
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dan wel met het politieke systeem van het Westen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, ik was niet geheel duidelijk:
Rusland is, net als Amerika, vanuit ons landje gezien
"Verweggistan".... en toch was er voor de ramp in Amerika veel aandacht, terwijl voor die van Rusland nauwelijks aandacht was.
Vandaar de zin: "Dan begin ik toch denken dat het te maken zou kunnen hebben met het politieke systeem van een land…???"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wendyh + @JoanDArc Daar valt geen speld tussen te krijgen, zo ik dat zou willen, maar is toch ook al jaren bekend. Wij [Europeanen] kijken in alles naar de "nieuwe wereld" [U.S.A.] en krijgen nieuws vandaar misschien ook veel sneller en specifieker door dan van andere plekken ter wereld? Voelen ons misschien meer verwant aan de mensen daar, hebben er familie en wonen/werken er, hebben er zakelijke connecties/belangen; hoewel er ook steeds meer zaken in/met Rusland gedaan worden.
Komt het weer: gevoel naast de uiteraard zakelijke belangen : geld! Is het mogelijk dat we anders reageren op een 'vliegtuigramp' dan bijvoorbeeld "Parijs" of de treinaanslagen in Madrid/Spanje [maart 2004] laat staan 9/11 in 2001 [wel een vliegtuigramp maar heel anders Twin Towers en tegelijkertijd nog twee andere gekaapte vliegtuigen..]? die ook voor heftige reacties zorgden? Ik weet het niet, ik sta aan de kant, weet nog waar ik was op 9/11, zo ook toen "we" voor het eerst op de maan stonden.. Neil Armstrong ["one small step"] en met de moord op JFK weet ik dat ook nog, echter van Anwar Sadat [1981] weet ik het zeker niet meer... Maar 31/10/15 Russische vliegtuig ...geen idee ... en afgelopen vrijdag? 13e/11/15 was ik "thuis". Dat ligt aan mijn geheugen, weet ik, maar toch... je vraagt je af : wat is belangrijk en wie bepaalt dit en hoe? Is dit door politiek?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@paulus811 ik denk dat ik wel weet waarom er geen minuut stilte was bij dat Russische vliegtuig. Omdat dat door heel veel mensen als ongepast zou worden beschouwd. MH17 uit de lucht geschoten door Rusland, dat denkt bijna iedereen. (Ik zelf weet het niet) En dan zou Nederland een Russische vliegramp moeten herdenken? Nee dat gaat hem niet worden. Net zoals dat het als ongepast beschouwd word om Duitse gesneuvelde soldaten te herdenken op 4 mei. Ik weet nog dat ik op 11 september 2001 moest ramen lappen voor mijn moeder, ik besloot eerst een aflevering van mythbusters te kijken op Discovery, maar vergiste me in de zender. Ik dacht dat ik een film zag met vliegtuigen en de twin towers....Totdat ik de letters CNN in beeld zag. Pim Fortuyn, ik hoorde het op de radio in de kantine van Albert Heijn toen ik even naar beneden ging om drinken te halen. Ik ging terug naar boven en melde dit nieuws bij de bedrijfsleider. Binnen een paar minuten stonden zowel het personeel als de klanten beneden te luisteren. De datum weet ik echter niet meer. Vuurwerkramp Enschede, ik was thuis en zat met mijn moeder een film te kijken. Mijn beste vriendin belde op en zei "zet het nieuws eens aan?" Ik vroeg "welke zender?" Ze zei "maakt niet uit" MH17 Dat hoorde ik op mijn werk (universiteit Utrecht) meteen TV aan gezet. Halve receptie vol met studenten. Tsunami 200.000 doden ofzo met kerst? Dat wist ik pas na kerstmis. Madrid, Londen....geen idee wat ik deed of waar ik was. Parijs hoorde ik pas een dag later via Facebook. Ik merk dat ik harder word en minder snel geschokt. Ik verwacht gewoon onheil, niet OF het gebeurd, maar wanneer. En de media verteld alleen berichten die iemand uitkiest. Wie die iemand is...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
...en als we dan 'politiek' zeggen, denken we dan misschien ... indoctrinatie ...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zeg ik wel ja!
Maar da's toch geen nieuws?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad WendyH, dat is voor sommige geen nieuws, maar helaas voor velen nog steeds niet te geloven. Ook Nederland krijgt het nieuws geselecteerd en de commentaren gekleurd toegediend. Als je een tipje van de waarheid probeert te weten te komen, zul je minstens de Russische taal moeten leren en ook nog moeten nagaan welke berichten het Westen weglaat of censureert. Zelfs dan blijft het moeilijk om te weten en je vrienden- en kennissenkring overtuig je echt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas ga ik met HeerVoldemort mee:
ik verwacht al lang onheil, niet óf maar wannéér. Het lijkt erop dat het wannéér steeds naderbij komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc: ook het nieuws dat jij "waarheid" noemt is m.i. geen waarheid.... welk nieuws dan ook zie ik als subjectief (gecensureerd, verbloemd, gelogen, verdraaid, mooier of slechter gemaakt etc.) in welk (politiek) systeem dan ook.
DE waarheid bestaat gewoon niet in mijn ogen. En daar zullen we het mee moeten doen. Wat heet: daar doen we het altijd al mee :-)
Ook het verwachten van onheil en de tijd wanneer is van alle jaren: toekomstgericht doemscenario.
Het verwachten van fijne dingen trouwens ook: toekomstgericht positieve projectie of geef het een andere mooie naam.
Wederom van alle tijden: de toekomst brengt ervaringen en het maakt niet uit hoe we die benoemen: het komt zoals het komt :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik noem het nieuws juist niet de waarheid. Het is gekleurd en geselecteerd.
Wel goed lezen wat er precies staat @Wendy, dat zeg ik dus, dat de waarheid niet te achterhalen is. Misschien een tipje.
De waarheid bestaat niet, zoek daarom iets wat er het dichtste bijkomt of wat er op lijkt.
"De enige waarheid die bestaat is dat de absolute waarheid niet bestaat" . Nietzsche zei het al, dus dat hoeft niemand meer uit te vinden.
Het kan komen zoals het komt, maar de mensheid heeft de mogelijkheden positief bij te sturen. Men moet van die mogelijkheden wel gebruik maken.
Mensen zoals o.a. Ritsuka, Jodokus en nog heel veel anderen proberen dat, hopelijk lukt het hen ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met bril èn 2 ziende ogen is het lezen bijzonder simpel: je schreef "Als je een tipje van de waarheid probeert te weten te komen..." als de waarheid dus niet bestaat is het behoorlijk zinloos om te proberen een tipje te achterhalen, toch?
Was trouwens ook niet mijn eigen idee, ook ik ben geïndoctrineerd, net als ieder ander.
Nog zo'n "waarheid" als een koe: positief en negatief zijn subjectieve begrippen: mensen met zeer radicale ideeën denken ook dat ze een positieve zaak dienen.... hoe moeilijk of onmogelijk dat voor anders denkenden dat ook is.
Ik hoop met jou en vele anderen, dat de mensheid de toekomst rooskleurig invult.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wendy, dat tipje zoeken is zoeken naar wat er het dichtste bijkomt, blijven proberen en blijven zoeken. Iedere wetenschap en wijsheid kan gefalsificeerd worden.Volgens Popper is falsificatie de enige weg naar zekere kennis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even terug naar de vraag: wat denk je zelf welke hulp er nodig is? Aan middelen en medische hulp zal het in Parijs echt niet ontbreken. Misschien is het een idee om na te denken over hoe slachtoffers voorkómen kunnen worden?
Uiteraard heb je daar slechts zeer beperkt invloed op, maar mijns inziens is er sprake van zorgwekkende radicalisering in het kamp van zowel islamitische jongeren enerzijds als nationalisten anderzijds. Kortom: spreek je expliciet uit tegen jihadisme en xenofobie. Ga met gematigde moslims en gematigd 'rechts' in gesprek.
Waarom vindt iemand het aantrekkelijk om naar Syrië af te reizen? Hoe denkt een gematigde moslim dat terrorisme het beste bestreden kan worden? Of waarom voelt iemand zich aangetrokken door een fascistoïde beweging als de PVV? Waar komt het gevoel vandaan dat vluchtelingen een bedreiging zijn? Bestrijd onredelijkheid met rede, bestrijd domheid met kennis, bestrijd repressie met vrijheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais: een zeer loffelijk streven.
Heb je dit al eens uitgeprobeerd: heb je al eens met iemand met zeer radicale gedachten van ideeën gewisseld en zo ja, met welk gevolg?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WendyH
Zeer radicale gedachten?
Zelden.
Al heb ik het geluk(?) dat ik in mijn werk als therapeut sporadisch op extremistische denkbeelden stuit en daarover in gesprek kan. In mijn ervaring zijn het echter behoorlijk ontoegankelijke mensen met niet zelden een paranoïde persoonlijkheidsstoornis en andere verwante stoornissen. Wat ik tegen de denkbeelden inbreng wordt al snel gezien als 'onderdeel van het complot' of 'onderdeel van de elite'. Het is dan ook lastig om uit hoofde van mijn functie dergelijke gesprekken neutraal te voeren en dus geen (politieke) voorkeur door te laten schemeren. Maar ook bij gematigdere mensen (bijvoorbeeld tijdens een inspraakavond of in een buurthuis) bespeur ik wantrouwen.
Vragen over jihadisme worden makkelijk opgevat als kritiek op de islam en vragen over rechts-populisme worden dikwijls opgevat als inperking van de vrijheid van meningsuiting. De verleiding is op zulke momenten voor mij erg groot om cynisch te worden en deze mensen niet meer serieus te nemen.
Wanneer je die neiging weet te onderdrukken/negeren kunnen er in mijn beleving heel mooie gesprekken ontstaan en het beeld dat ik heb is dat een groot deel van de aantrekkingskracht van de extremen inherent is aan een gebrek aan kennis. Ik kan (helaas) niet met zekerheid zeggen dat ik ook maar één persoon heb weten te weerhouden van deze extremen.
Dit kan ik alleen maar hopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik hoop ook met jou mee!

Antwoorden (2)

Ritsuka, ik heb je vraag gezien eerder vannacht en heb hierover nagedacht… wat kunnen WIJ hier nou aan doen?

Zit je op FB dan kun je je foto aanpassen en daarmee uitdragen wat @Kapperkort hierboven in de reacties al schrijft. Ook kun je met mensen om je heen in gesprek gaan en zeker met moslims.

Ik zat gisteren bij de kapper, tussen oude mensen en zij reageerden amper/niet op en over "Parijs"... Deze mensen hadden de leeftijd waarvan je zegt : zij hebben de oorlog nog mee gemaakt, waarom zij er helemaal niet over spraken? geen idee, maar misschien ligt daar ook nog een mogelijkheid?

Misschien bereiken de nare mensen die dit op hun geweten hebben wel meer dan ze willen. Misschien worden wij meer één dan we daarvoor waren?

Toegevoegd na 2 dagen:
Nee, het is geen "onzin-actie" van "kijk eens hoe goed ik bezig ben"!

Wat ik bedoelde is het "allemaal samen sterk" uitdragen door je foto op FB de Franse vlag kleuren te geven en daardoor de agressor/de terroristen duidelijk te maken dat we ons niet laten intimideren, dat 'life goes on' echt waar is en hoewel er gebeurd is wat er gebeurd is, wij Samen Sterk zijn...

Als je dat niet voldoende vindt dan zou je inderdaad naar Parijs kunnen afreizen en ter plekke je hulp aan kunnen bieden. Dan wil je kennelijk je handen uit de mouwen steken en ècht helpen... maar ja dan moet je niet zeggen : ik kan niet naar Parijs... want daar is het gebeurd, daar is hulp nodig...[ zo er al hulp nodig is ]?!

Misschien gaat het er om jou zelf een goed gevoel te geven en dan kun je iets anders verzinnen, zoals doneren aan het Rode Kruis bijvoorbeeld [zij helpen tenslotte overal]? en/of helpen bij het Leger des Heils? bij daklozen de handen uit de mouwen steken [als het hard vriest van de winter met soep rondgaan/uitdelen]? bij een opvang voor daklozen je hulp aanbieden? Nog beter: bij het plaatselijke asiel voor de dieren gaan zorgen als vrijwilliger [poetsen/de uitlaatweide ontdrollen/uitlaten] of nog beter: in een verzorgingscentrum oudere mensen een gezellige middag bezorgen? en zo zijn er nog vele mogelijkheden, want ook in andere tijden zijn er altijd vrijwilligers nodig, die anderen helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
je foto tijdelijk veranderen met een kleurtje haalt helemaal niks uit. Dat is een onzin actie voor je facebook 'vrienden', kijk eens hoe goed ik bezig ben, ik steun Frankrijk, terwijl je helemaal niks nuttigs doet.
paulus811
8 jaar geleden
Mee eens Ritskuka (al zou ik het jammer vinden als je zelf de - uitgedeeld hebt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka
Wat je bedoelt, is "ik wil de handen uit de mouwen steken en ècht helpen!"? denk ik. Wat ik bedoelde met mijn antwoord is "het 'allemaal samen sterk' uitdragen door je foto op FB de kleuren van de Franse vlag te geven en daarmee de agressor/de terroristen duidelijk te maken dat we ons niet laten intimideren! dat 'life goes on' echt waar is en hoewel er gebeurd is wat er gebeurd is, wij Samen Sterk zijn... Als je dat niet voldoende vindt, dan zou je inderdaad naar Parijs kunnen afreizen en ter plekke je hulp aan kunnen bieden. Dan wil je letterlijk de handen uit de mouwen steken en écht helpen. Maar dan moet je niet zeggen "ik kan niet naar Parijs"... want daar is het gebeurd daar is hulp nodig ... zo er al hulp nodig is?! Misschien gaat het er dan om om jouzelf een goed gevoel te geven en dan moet je misschien iets anders verzinnen, dichter bij huis, zoals doneren aan het Rode Kruis? en/of helpen bij het Leger des Heils? bij daklozen de handen uit de mouwen steken, als het hard vriest van de winter met soep rond gaan/uitdelen? bij een opvang voor daklozen je hulp aanbieden?
Nog beter bij een asiel voor de dieren gaan zorgen als vrijwilliger of in een verzorgingscentrum oude mensen een gezellige middag verzorgen...?
Wat je zou kunnen doen is geld doneren aan het Rode Kruis: zij helpen o.a. de slachtoffers in Parijs, maar zetten zich wereldwijd in om hulp te bieden waar nodig.
http://www.rodekruis.nl/actueel/nieuws/honderden-rode-kruis-vrijwilligers-verlenen-hulp-bij-aanslagen-parijs