Vraagt men spermadonoren naar hun gerechtelijke achtergrond?

Ik ben spermadonor geweest bij een zaadbank maar ik kan me niet herinneren dat men mij ooit heeft gevraagd naar eventueel gepleegde delicten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou dat relevant zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kinderen mogen later contact opnemen met hun vader. Misschien zouden ze het niet zo leuk vinden om erachter te komen dat hun vader ooit een seriemoordenaar was bijvoorbeeld...

Het beste antwoord

Zolang nog niet algemeen aanvaard is dat criminaliteit erfelijk is - en dat is het nog niet, want het is een nogal hellend vlak om te onderzoeken - MOGEN ze daar niet eens naar vragen. Feitelijk is het ook niet relevant , de aanwijzingen dat crimineel gedrag aangeLEERD is, zijn tamelijk duidelijk.

Relevante zaken zijn bijvoorbeeld (doorgemaakte) ziektes en aandoeningen in de familie of je levenswijze ; niet signifikant veel anders dan de bloedbank van je vraagt om te beoordelen of je mag doneren. Daarnaast vragen die relevant zijn voor ouders en kind, zoals bouw en uiterlijk, opleiding en leefsituatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang nog niet algemeen aanvaard is dat criminaliteit erfelijk is - en dat is het nog niet, want het is een nogal hellend vlak om te onderzoeken Wait wut? Die zin kan niet kloppen. Kan je het nog een keer zeggen wat je bedoelt? Het lijkt erop of je zegt dat er geen onderzoek naar gedaan wordt omdat het mogelijke resultaat niet prettig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, er is - en ongetwijfeld wordt - onderzoek naar gedaan.
Voor zover er resultaten zijn wijzen die vooralsnog op een sterke omgevingsfactor, niet direct op een sterke erfelijke component.
Maar het is nogal een omstreden onderwerp om harde uitspraken te doen ; de onderzoeken die ik ken zijn erg voorzichtig.
Bepaalde eigenschappen die wel erfelijk lijken te zijn en de kans op crimineel gedrag lijken te verhogen - zoals de neiging tot verslaving - zijn wel gevonden. Maar met dit soort onderzoeken loop je al snel tegen de grenzen van de ethiek aan. Om echt duidelijke, keiharde resultaten te kunnen krijgen zou je bijvoorbeeld kinderen van criminele ouders en niet-criminele ouders bij de geboorte moeten verwisselen, om te zien wat het effect is van nature versus nurture. Dat soort onderzoeken doen we nu eenmaal niet. De meeste gegevens die we hebben komen uit statistiek en tweelingonderzoek. Heel veel data met heel weinig houvast, mitsen en maren. Erfelijkheid van gedrag is heel lastig te onderzoeken, want mensen zijn geen fruitvliegjes. De invloed van de omgeving op gedrag laat zich wat makkelijker vastleggen, door psychologisch onderzoek en gesprekken met mensen bijvoorbeeld. Daardoor weten we wel vrij zeker dat de omgeving in elk geval een grote rol speelt. (Familie, vrienden, leefomgeving, zelfs voeding (!) , vermoedelijk zelfs sterk genoeg om de factor erfelijkheid nauwelijks relevant te laten zijn. Volgens mij klopt de zin wel, al is hij een beetje krom, maar jou conclusie eruit niet. Niet de eventuele resultaten, maar de mogelijke onderzoeksmethoden liggen ethisch nogal gevoelig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het überhaupt niet ethisch discutabel om een spermadonor te selecteren op zaken zoals opleiding, uiterlijk, levenswijze en dergelijke?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiterlijk kan ik me goed voorstellen ; de meeste mensen willen een kind dat er zo veel mogelijk uit ziet als een eigen kind. Dat betekent niet dat ze de donor op zijn mooie koppie uitkiezen (ik weet niet eens of ze met foto's werken, want anoniem is anoniem), maar wel of hij blond haar en blauwe ogen heeft, of juist bruin en bruin, of hij heel lang is of juist klein, of hij een gezin met kinderen heeft of vrijgezel is, of het een commerciele, een artistieke of een betaman is, ik noem maar een paar zijstraten. Nee, ik vind dat niet direct etisch discutabel. Het is geen 'donorkeuring' op Mr. Perfect ofzo, en voor iedereen zijn andere zaken belangrijk. Mocht ik ooit voor die keuze (hebben ge)staan, dan zou ik voor een donor kiezen die zo veel als maar mogelijk is op mijn eigen man lijkt. Liefst tot in de details.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kwestie is eigenlijk niet zozeer dat het erfelijk zou kunnen zijn, maar dat kinderen het misschien niet zo heel prettig zouden kunnen vinden mochten ze erachter komen dat hun vader een seriemoordenaar was vooraleer hij zaaddonor was, en misschien nog steeds seriemoordenaar is. Of een kinderverkrachter is bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat veel moeders bij het kiezen van een donor (die niet anoniem is notabene, eens het kind een bepaalde leeftijd heeft kan het contact opnemen met zijn vader) liever geen dergelijke donor wil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan ik me ook voorstellen. Misschien doen ze ook wel stiekum een soort screening hoor, dat weet ik niet. Dat ze iemand met een strafblad gewoon niet oproepen. Hou je altijd nog misdadigers die nooit gepakt zijn over natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Snoefie, maar dat is nu precies waar het om gaat. Kinderen die bij hun biologische vader opgroeien zullen het ook niet altijd erg prettig vinden als hun vader een seriemoordenaar is, als hij alcoholist is, zich in het openbaar laat nemen door zijn hond, denkt dat hij een reïncarnatie van Napoleon is en zich ook zo uitdost, enz. enz. Maar feit is nu eenmaal dat we het niet voor het kiezen hebben. Bij selectie van een spermadonor zou dit nu juist wel gebeuren. Wel eens met @Marleen, dat selectie op basis van overeenkomsten met jezelf of de partner iets anders is. .