hoe komt het dat sommige mensen andere mensen met volgens hun een lager pikorde willens en wetens traineren

en wat kun je daar aan doen, krijgen bijvoorbeeld mensen in het onderwijs daar training voor. komt dit verschijnsel ook in de natuur voor of hebben alleen mensen hiermee te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Sommige mensen zouden graag de baas willen zijn, maar zijn dat niet... de frustratie hierover kunnen ze niet aan hun meerderen kwijt, dus reageren ze die af op degenen die ze wel kunnen hebben...degenen onder hen...de zwakkeren....

En of het ook bij dieren voor komt?

Het woord pikorde zegt het al... bij kippen wordt de laagst geplaatste kip ook op de kop gezeten... en bij b.v. honden is de laagste ook altijd de klos (en het magerst)...

Dat is de wet van de jungle...het recht van de sterkste....
De sterkste krijgt de beste kansen...dus wil iedereen instinctief de sterkste zijn....er is dus steeds een competitie gaande...met als gevolg...zie het begin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,de uitdrukking stamt juist af van het gedrag van dieren,dus het komt beslist niet alleen bij de mens voor.
Wat wel bij de mens voorkomt dat mensen die hoger in de hierarchie staan het idee hebben dat ze daarom ook betere mensen zijn en ze lager geplaatsten kunnen dwarszitten en pesten. M.i. zijn dat vaak de geestelijk minderen,maar dat beseffen ze zelf niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt zowel bij dieren als bij mensen voor. Er is nu eenmaal verschil van intelligentie. Alleen bij de dieren, accepteren ze meestal de leider wel en de mensen hebben daar meer moeite mee, vandaag de dag.