Ondanks de vele campagnes , blijft het zwerfvuil overal toenemen, op zee en op land.Is dit een normale evolutie in het menselijk gedrag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is een gebrek aan opvoeding en een desinteresse voor wat dan ook behalve hunzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is geen normale ontwikkeling van het menselijk gedrag. Het betekent eerder dat meer mensen de beschikking hebben gekregen over verpakte producten en dat mensen daar niet goed mee omgaan. Ik denk dat voorlichting over de schade aan het milieu zou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef het goede voorbeeld: als je je kinderen van jongs af aan leert om zelfs een snoeppapiertje niet op straat te gooien, zullen ze later dit gedrag blijvend handhaven, ook in het groot.

Maar als pa zijn asbak vanuit de auto op de stoeprand leegt en moeder het vuil uit de voortuin de straat opveegt, dan krijg je een hele nieuwe generatie van: laat maar waaien, als ik er maar vanaf ben.
14 jaar geleden
Nee, het is pure hufterigheid van degene die de verpakking wel vol kan meesjouwen, maar het kennelijk te zwaar vindt zodra ze leeg zijn.

Overigens lijkt Nederland hier wel koploper van de landen in de regio, in Duitsland bijvoorbeeld is het lang niet zo'n enorme bende op straat als in Nederland.
14 jaar geleden
In de jaren 70 en 80 kreeg ik op school van de meester te horen dat wij als kinderen onze ouders moesten aanspreken op hun eventueel asociaal gedrag.

En wij gingen met de klas troep oprapen in het dorp en langs de weg. Zo werd je je ervan bewust dat kleine beetjes samen een hoop troep betekende.

De politie was toen nog gewoon altijd aanwezig in ons dorp en pakte je meteen aan ze zagen dat je iets op de grond gooide.

Nu is er geen politie meer (niet zichtbaar en alleen in de auto als ze er ooit wel zijn).

Kinderen hoeven niets meer en het onderwijzend personeel heeft nergens tijd voor.

Tsja....

Bepaalde dingen waren vroeger simpeler misschien. En bepaalde dingen deed je gewoon niet, dat werd je geleerd.

Nu moet er eerst een miljoen of veel meer aan reclame uitgegeven worden om een simpele boodschap over te krijgen, en het werkt nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je, vele campagnes? Ik zie zulke campagnes zelden. Enfin, als je 't aan wilt pakken, zal je links moeten stemmen. Zij zijn fel tegen (zwerf)afval en willen de verantwoordelijken verantwoording laten nemen.
Zolang ook veel mensen rechts stemmen, zal er ook veel zwerfvuil zijn. Want zolang er rechtserikken zijn, zal er veel zwerfvuil zijn.
Om te kunnen overleven op een zo'n volle aarde, moet je vaak een wel tikje rechts zijn (rechts zijn = doen wat je wilt, zonder rekening met anderen te houden). Dus m.i. zit het inderdaad in de 'normale evolutie' van het menselijk gedrag.