Het is nog redelijk populair,ook omdat het nog steeds een goede rolverdeling is,biologisch gezien.De man is fysiek sterker dus kan hij meer lichamelijk werk aan en het huis verbouwen.De vrouw is zorgzaam en emotioneler ingesteld,dus die is geschikter om een kind te verzorgen.

Maar hedentendage is er veel werk wat met de hersenen gedaan kan worden dus wat de vrouw net zo goed kan doen.En anderzijds is het in een westerse samenleving niet moeilijk voor een man om zich te onderwijzen in het correct opvoeden van een kind.

Veel stellen voelen zich nog steeds aangetrokken tot deze rolverdeling,ook omdat het in de natuur van de man en vrouw zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Binnen de christelijke cultuur is deze hiërarchie nog steeds aan de orde van de dag, maar dan refereer ik wel aan de orthodoxe, conservatieve tak binnen de reformatorische gemeenschap.

Verder zul je deze rolverdeling ook wel tegenkomen in andere religies en ongetwijfeld ook in huwelijken tussen 65 plussers, waarin de man nog een traditionele alfaman is en de vrouw een stereotype huisvrouw.

De hiërarchie binnen gezinnen is echter voor een groot deel geneutraliseerd door maatschappelijke ontwikkelingen zoals de emancipatie van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van meerdere factoren,zoals religie,sociale status e.d. Bij geëmancipeerde dames en heren zal die minimaal zijn,maar bij b.v veel "medelanders"nog volop aan- wezig. Maar houd wel de volgende uitdrukking in de gaten: Vader is de baas in huis,maar wat moeder zegt,moet gebeuren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij allen zijn opgevoed door moeders die dachten dat het hun taak was voor de kinderen, man en het huishouden te zorgen en door vaders die het als hun taak zagen om het inkomen te leveren, zoals hun vaders dat ook weer deden.
Maar vrouwen waren daar heel vaak heel ongelukkig onder.

Dus die rolverdeling is steeds minder populair.
Maar de omstandigheden en de maatschappij.....

In hoeverre is sprake van een zelfgekozen situatie? Cijfers van het CBS laten zien dat in het huishouden vrouwen verreweg de meeste taken voor hun rekening nemen en dat van een herverdeling van huishoudelijke taken tussen 1994 en 2002 nauwelijks sprake is geweest.

Ook blijkt dat jonge vaders hun arbeidspatroon nauwelijks aanpassen. In 2003 ging 13 procent van de vaders na de geboorte van hun eerste kind minder werken of stopte met werken, tegenover 56 procent bij de vrouwen.

Dat vrouwen bedanken voor een carrière getuigt niet van gebrek aan ambitie maar is een logisch gevolg van factoren waarvoor wij allemaal verantwoordelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De traditionele rolverdeling wordt door biologische kenmerken toch voor een groot deel in stand gehouden. Man uit werken, vrouw kindjes en daar krijgt ze het aanrecht en een part-time baan bij. Hoe je het ook wendt of keert, de vrouw krijgt de kinderen en heeft daar een moederband mee. Natuurlijk, dat gaat niet op voor 100% van de gezinnen, maar wel voor ruim boven de 50%.
itsme
14 jaar geleden
Die is nog altijd populair bij heel veel mannen. Helaas lukt het mannen niet meer om de traditionele rolverdeling in stand te houden. De machtsverhoudingen zijn danig veranderd.