Het land waar de wetten nauwelijks worden nageleefd, is Somalië.
Somalië is in 2013 uitgeroepen tot het meest corrupte land ter wereld.

___________ citaat bron 1 ________

Corruptie betekent, kort gezegd, dat je een ander eerst geld moet betalen voordat die iets voor jou doet. Daar is op zichzelf niets tegen, maar het moet wel in de juiste verhouding staan. Een dienst zoals het aanvragen van een nieuw paspoort of het behalen van een diploma op school, mag geen half jaarsalaris kosten. Dat is oneerlijk. Deze omkoperij gebeurt meestal ook nog handje-contantje. Zo loopt de overheid veel belastinginkomsten mis. Voor een arm land is dat funest. Juist daar kan de overheid het belastinggeld goed gebruiken.

De organisatie Transparency International (TI) maakt sinds 1995 jaarlijks een overzicht van corruptie wereldwijd. In 2000 deden er 70 landen mee, in 2007 180, in 2012 174. Een hoge score levert een hoge plaats op de ranglijst op. Het betekent dat er weinig corruptie is. Een lage score betekent dat er juist heel veel corruptie is. Somalië staat sinds 2008 op de laagste plaats. Hier zijn een paar oorzaken voor.

Deskundigen wijten de lage score vooral aan de burgeroorlog die sinds 1986 in het land woedt. Stammen (clans) binnen Somalië vechten tegen elkaar. Toch trekken ze vervolgens gezamenlijk op tegen het regeringsleger en de Afrikaanse vredesmacht die orde op zaken proberen te stellen. Somalië is een anarchistische staat: niemand is er echt de baas.
Eén ding is in Somalië wel zeker: geld is macht. Heb je geen geld om een ander om te kopen, dan krijg je van die ander niets gedaan. Om aan geld te komen, laten mensen zich voor allerlei karweitjes en diensten eerst zelf omkopen. Ook worden er vanuit de hoofdstad Muqdisho strooptochten georganiseerd op de Indische Oceaan om schepen te kapen.
_______________