Valt deze woning per 1-1-15 onder de categorie sociale huurwoning?

Ik heb een huurwoning op het oog die momenteel 706,- per maand kost.
Dat betekent dus dat het in 2014 nog onder de categorie vrije sector woning valt. De grens van sociale huurwoning zal waarschijnlijk 15-20 euro omhoog waardoor alle huurwoningen onder 715-719 euro onder de categorie sociale huurwoningen vallen.

Zou dat dus ook gelden voor de huurwoningen waarin ik ben geïnteresseerd of zit het anders in elkaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
LGA, bedankt voor je antwoord, maar heb je hier een bron voor?
Is dat niet per 2016 dat de huurprijzen bevroren worden??
fisbel
9 jaar geleden
LGA geeft inmiddels verouderde informatie. Het was aanvankelijk de bedoeling om de liberalisatiegrens miv 2015 voor 3 jaar te bevriezen. Dit voornemen is uitgesteld naar 2016. Zie de link van Poet hieronder of: http://financieel.infonu.nl/belasting/136425-huurtoeslag-2015-en-vermogen-2015.html

Antwoorden (1)

Of een woning wel of niet geliberaliseerd is, is van belang tav. huur en huurverhoging.
Het puntenstelsel, de maximale huurprijzen en de maximale huurverhoging gelden namelijk niet voor geliberaliseerde huurwoningen. In de volksmond worden dit wel vrije sectorwoningen genoemd.

Tav. wel of geen huurtoeslag is niet het criterium of de woning een vrije sector woning is of niet. Dit begrip werkt grofmazig. Bepalend voor huurtoeslag zijn de algemene voorwaarden zoals het inkomen. De huur kan onderverdeeld worden in kale huur en bijkomende servicekosten. Het komt voor dat de kale huur bijvoorbeeld € 650 is + servicekosten € 100. In deze situatie is er toch huurtoeslag voor een eerste huurder mogelijk. Lees verder.

Voor de huurtoeslag zijn tav meetellende servicekosten de volgende rubrieken te onderscheiden:
* schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
* energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
* huismeesterkosten
* kosten voor dienst- en recreatieruimten

Per rubriek wordt maximaal € 12 bij de huurprijs opgeteld. Dat betekent dat maximaal € 48 bij de huurprijs opgeteld kan / moet worden.

Voorbeeld (2015)
De kale huurprijs is € 690. Bijkomende servicekosten zijn € 20 schoonmaakkosten, € 8 energiekosten, € 2 glasverzekering, € 20 groenonderhoud. Totaal servicekosten € 50. Totale huur per maand is € 740 Woning wordt door een makelaar aangeboden.

Er is in deze situatie toch huurtoeslag mogelijk. De rekenhuur, bepalend voor de huurtoeslag, is € 690 + € 12 meetellende schoonmaakkosten + € 8 kosten voor energie is € 710 / net onder de maximumgrens om in 2015 in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Zie bron 1 van de Belastingdienst.

Let op: als de huur in 2016 verhoogd wordt met € 20 of nog meer, blijft huurtoeslag mogelijk voor de zittende huurder. Er is dan sprake van zogenaamd 'verworven recht' Zie bron 2. Lees onder stap 2 bij uitzonderingen. In de link ook uitgebreide uitleg hoe huurtoeslag wordt berekend.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat verworven recht hoorde ik ook pas deze week van de woningcorporatie. Omdat onze woning toen we er kwamen wonen onder de grens lag, blijven we recht houden op huurtoeslag, ook al wordt de woning volgend jaar duurder. Niet dat we nu toeslag krijgen (ik verdien net 300 euro per jaar te veel) maar het is een prettig idee dat we niet hoeven te verhuizen (waarheen???) als één van ons zijn baan kwijt raakt.