Wat betekent dat gebaar dat je met je rechterwijsvinger een paar keer over je linkerwijsvinger veegt ?

en je moet er geloof ik "sliep uut, sliep uut" bij zeggen.
Ik ken dit van de lagere school ontzettend lang geleden maar weet eigenlijk niet wat het betekend.

9 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha ik heb dat ook van de lagere school meegekregen.. nooit precies geweten wat de betekenis is.. maar dacht dat het voor geen medelijden stond en/of soort uitlach gebaar.. Greet, AkodA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja idd,bij ons had je er zelfs een "liedje" bij. Kinderen stonden dan voor je, deden het gebaar en zeiden/zongen: sliep oet sliep oet, alle kinderen lachen je oet

Het beste antwoord

In dit artikel in NRC http://vorige.nrc.nl/krant/article1617624.ece van 6 november 2003 beantwoordt Ewoud Sanders een vraag van ene 'Floortje'. Waar in de tekst hieronder "ik" staat, spreekt dus Sanders:

"Weet u hoe het komt dat sliep uit betekent wat het betekent? In mijn woordenboeken staat wel dat het van slijpen komt, (met uitleg over het bijbehorende gebaar) en dat het tevens bespotten betekent, maar die link tussen slijpen en bespotten wordt niet uitgelegd?!’’

Sliep uit komt niet zozeer van slijpen, als wel van uitsliepen of uitslijpen. Dit betekent, aldus het Woordenboek der Nederlandsche Taal, het wetenschappelijke woordenboek van het Nederlands ,,bespotten door met den eenen wijsvinger gedurig over den anderen te strijken alsof men een mes slijpt; inzonderheid in den vorm sliep uit! als uitroep waarmee men deze handeling meestal vergezeld doet gaan.’’

Kortom, in hedendaags Nederlands, het komt van uitsliepen ‘bespotten’ maar vanwege de associatie met (een mes) slijpen, werd dat gebaar erbij gemaakt. Overigens heb ik dat gebaar in geen decennia meer gezien en ik vraag mij af of de hedendaags jeugd het zou begrijpen, want wie slijpt er tegenwoordig nog zijn messen? Vroeger ging de messenslijper van deur tot deur (een man met een karretje met een wetsteen of slijpsteen), maar in Nederland zijn die slijpers inmiddels allang verdwenen. In armere landen kom je ze overigens nog wel tegen en ook in Spanje, Portugal en Italië bijvoorbeeld.

Ik vroeg me af of sliep uit! nog wel wordt gebruikt, maar dat blijkt wel degelijk het geval. Wie die woordgroep via groupsgoogle nazoekt in discussiegroepen op internet, vindt ruim driehonderd plaatsen. Twee voorbeelden: ,,Johan, je hebt vergeten ‘sliep uit’ te zeggen’’, en: ,,Sliep uit, sliep uit, lulletje, lulletje! Koos kan niet tegen pesten!’’
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Sliep' is een nevenvorm van geslepen, voor zover ik na kan gaan voor het eerst beschreven in 1772. Met 'sliep uit' werd iemand dus aangeduid als uitgeslepen. Ook destijds werd deze bespotting voornamelijk door kinderen gebezigd.

Het bijbehorende gebaar refereert dus aan het slijpen.

Overigens is het mij niet duidelijk geworden waarom destijds 'uitgeslepen' een belediging was. Hier heb ik geen bronnen over kunnen vinden.
Misschien, maar dat is een wilde gok, had het dezelfde betekenis als geslepen, in de zin van doortrapt, gladjes?
In dat geval is de betekenis in de loop der jaren wel veranderd.
De huidige betekenis van 'lekker puh' kan ik echter niet linken aan uitgeslepen.